
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Title: 

 
 

THE WAR IN UKRAINE AND THE ‘ANTI-HEGEMON’ MEDIA NETWORKS 

BROADCASTING IN SPANISH 

 

Author: 
 

 

 

Elena Cătălina ȘTEFĂNESCU  

 

 

  

Section: International Relations 

 

Issue: 2(26)/2023 

 

 

 

Received: 16 June 2023 

 

 

Revised: 12 September 2023 

 

 

Accepted: 10 November 2023 

 

 

Available Online: 15 November 2023 

 

 

 

 

 

 

 

Paper available online HERE 

DOI: 10.38173/RST.2023.26.2.1:9-23 

https://www.rstjournal.com/rst-226-2023/


 
 

 
 

9 

International Relations 

 

THE WAR IN UKRAINE AND THE ‘ANTI-HEGEMON’ 

MEDIA NETWORKS BROADCASTING IN SPANISH 

 

 

 

Elena Cătălina ȘTEFĂNESCU1 

 

 

 

 
ABSTRACT:  

THIS PAPER EXPLORES HOW REVISIONIST AUTOCRATIC GOVERNMENTS USE GLOBAL 

BROADCASTING NEWS CHANNELS TO COUNTER THE SO-CALLED WESTERN HEGEMONY 

NARRATIVE. IT FOCUSES ON HOW AND WHY THE SPANISH-SPEAKING WORLD WAS TARGETED BY 

INTERNATIONAL BROADCASTERS FOUNDED BY AUTOCRATIC AND REVISIONIST GOVERNMENTS 

AND HOW THE WAR WAGED BY THE RUSSIAN FEDERATION AGAINST UKRAINE IS PRESENTED IN 

THREE SO-CALLED ‘ANTI-HEGEMONY’ MEDIA NETWORKS: CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

EN ESPAÑOL (CGTN), TELESUR AND HISPAN TV.  BY USING QUALITATIVE RESEARCH METHODS 

SUCH AS CONTENT ANALYSIS AND CHRONOLOGICAL ANALYSIS OF NEWS COVERING THE RUSSIAN 

INVASION OF UKRAINE PRESENTED BY TELESUR, HISPAN TV AND CGTN IN SPANISH SINCE 24 

FEBRUARY 2022, THIS PAPER ARGUES THAT ALL THREE MEDIA CHANNELS PROMOTE IN 

DIFFERENT SHADES A KREMLIN-BASED NARRATIVE. THE ARTICLE FURTHER DEBATES THE 

PROFOUND FOREIGN POLICY IMPLICATIONS OF THIS TACIT MEDIA ALLIANCE AND SUPPORTS 

THE CONCLUSION THAT THE CURRENT WAR WAGED BY RUSSIA IN UKRAINE IS USED IN 

DIFFERENT WAYS BY REVISIONIST AND ASSERTIVE GOVERNMENTS TO PROMOTE THEIR OWN 

REVISIONIST AGENDAS BOTH DOMESTICALLY AND ABROAD.  

KEY WORDS: ANTI-HEGEMON MEDIA OUTLETS, PROPAGANDA, SPANISH SPEAKING 

POPULATION, WAR WAGED BY RUSSIA IN UKRAINE, REVISIONISM.  

 

 

 

 

 

INTRODUCTION 

The media have always been important for governments all around the world, not just 

for their role in delivering news to a broader audience, but also because of their latent 

political significance and subsequent instrumentalization for political gain. In his book about 

public diplomacy, Nicholas Cull highlights the importance of international broadcasting in 

global politics, as it represents a tool to engage with foreign audience “by presenting (or 

claiming to present) an objective picture of the world” [1]. The media are also instrumental in 

order to “maintain active consent and to allow the ruling elites to wield uncontested power”  

[2].   

 
1  PhD candidate at the National University of Political Studies and Public Administration in Bucharest, 

Advanced MSc in EU Foreign Relations and Security at Vrije Universiteit Bruxelles, 

catalinastefanescu100@gmail.com 



 
 

 
 

10 

The way news is delivered to citizens has changed tremendously in the last decades 

because of technological developments. Many TV channels have considerably expanded their 

reach at regional and global level. However, the editorial content and the way they present 

the news differs from channel to channel.  

If, after the Cold War Anglophone channels like the CNN and the BBC may have 

dominated the global information arena[3], in more recent years broadcasting has been 

gradually used as a soft power tool also by autocratic governments seeking to oppose the so-

called Western hegemonic narrative and deliver to the general public their own narrative of a 

multipolar world.  

The counter-hegemony concept used in relation to these new state-founded 

international broadcasting media channels is not without criticism or added value questioning 

in the dedicated literature. When studying international broadcasting, scholars found mixed 

evidence for counter-hegemony and multiple dimensions such as deviation from ideological 

norms, coverage of the under-covered, non-elite sourcing [4], etc.  Although the concept has 

its limitations, it is frequently used as an umbrella term that gathers the general description of 

editorial policies of all these media channels founded by autocratic governments around the 

world. In general, the term anti-hegemonic news channel refers to media outlets that 

challenge or provide alternative perspectives to dominant narratives, particularly those 

influenced by major global powers.  

This paper aims to contribute to the still underdeveloped field of research on the 

implications of the weaponization of anti-hegemonic international broadcasters by revisionist 

governments around the world. This paper explores how and why the Spanish-speaking 

world was targeted by international broadcasters founded by autocratic and revisionist 

governments and how the war waged by the Russian Federation against Ukraine is presented 

in three so-called ‘anti-hegemonic’ media networks: China Global Television Network en 

Español (CGTN), TeleSur and Hispan TV.  

The first hypothesis is that revisionist and autocratic governments have a greater 

interest in broadcasting their propagandistic views of international events in Spanish than in 

other languages.  

The second hypothesis is that when presenting the war in Ukraine, CGTN, TeleSur 

and Hispan TV follow a common narrative, rooted in the Russian official positions.   

The last hypothesis is that the way the war in Ukraine is presented by the so-called 

‘anti-hegemonic’ media networks serves autocratic presidents such as the Venezuelan 

President Nicholas Maduro, Russian President Vladimir Putin, Cuban President Miguel Diaz 

Canel, Chinese President Xi Jinping, Iranian Supreme Leader Ali Khamenei to support their 

revisionist and anti-Western agendas and propaganda narratives. 

In exploring these hypotheses, the paper briefly analyses the timing of when the 

government-sponsored media outlets of revisionist powers started broadcasting in Spanish, 

how these Spanish-broadcasting outlets work, how they presented the war waged by the 

Russian Federation against Ukraine, and the implications of the narratives promoted by the 

presidents/ruling elites of these countries. 

 

TARGETING THE SPANISH SPEAKING WORLD AS A TOOL FOR 

ADVANCING THE REVISIONIST AGENDA  

The emergence of the so-called ‘anti-hegemonic’ media networks sponsored by 

autocratic governments has implications for the field of international relations and foreign 

policy. While the establishment of these TV stations is undoubtedly linked with the field of 



 
 

 
 

11 

communication sciences, their purpose exceeds this realm and develops in connection with 

IR concepts such as imperialism and revisionism.  

The concept of revisionism—and its opposite, support of the status quo— is a topical 

concept in the field of International Relations and Future Studies. According to Cooley, 

Nexon and Ward, “the degree to which rising powers adopt status-quo or revisionist 

orientations helps explain whether or not international systems experience generalized, great-

powers wars” [5] The exploration of revisionism as a concept is a vast exercise and engaging 

in such an exercise exceeds the scope of this paper. In this article, I adhere to the general 

understanding of revisionism as “referring to some sort of dissatisfaction with the state of 

affairs in the world”, where an absolute revisionist seeks change at any cost [6]. 

According to Dubik and Vincent, Russia, China and Iran are the major revisionist 

powers [7], the main challengers to US dominance throughout the world. The literature 

shows how these countries are joined by other autocratic countries or dictatorships like 

Venezuela, Cuba, Bolivia, Sudan, Zimbabwe etc.[8] in their endeavour to change the status 

quo.  

Since the early 2000s, Iran, China and Russia together with other like-minded 

countries, e.g. Venezuela and Cuba, started focusing, in their effort to oppose Western 

supremacy and Western narratives, on the establishment of media outlets in order to promote 

the interests and views of their governments at a regional and global level. For these non-

Spanish speaking countries like Russia, China or Iran, broadcasting in Spanish was one of the 

first choices, after English, long before German or French [9].  

Although the choice of prioritising the Spanish language may not seem rational at first 

because of the geographical distances and the absence of strong cultural or historical ties 

between the three above-mentioned revisionist powers, on the one side, and the Spanish-

speaking countries, on the other, prioritising broadcasting in Spanish was a strategic choice to 

expand their influence globally and subsequently to try to weaken U.S. influence.   

As of 2023, Spanish is the second most spoken language by number of native 

speakers and about 488 million people speak Spanish around the world [10]. Moreover, the 

Spanish-speaking populations are located in strategic positions that support anti-U.S. 

revisionist agenda: in the geographic proximity of the U.S., inside the U.S. and inside the EU 

– the United States’ foremost strategic partner in promoting peace and democratic values 

around the world.   

The Spanish-speaking peoples are mostly located in Latin America, which 

geographically is in the ‘backyard’ of the U.S., and where the influence of the U.S. goes back 

to the fifth U.S. President, James Monroe [11]. Although still developing, with a GDP per 

capita of 8,300$ for Latin America & Caribbean, according to World Bank data from 

2021[12], this region has an increased global economic significance. One of the possible 

explanations is resource-based such as the fact that Venezuela has the largest oil reserve in 

the world [13]. Both Russia and Iran have increased their involvement in the Venezuelan oil-

producing sector and have boosted their energy cooperation in the context of U.S. and EU 

sanctions. For a long period, Russian oil company Rosneft had been one of the biggest 

economic aids of Venezuela’s authoritarian leader, Nicolas Maduro, accounting for up to 

two-thirds of the country’s oil trade[14]. In June 2022, Iran and Venezuela signed a 20-year 

cooperation plan that includes cooperation in the oil sector, repairs of Venezuelan refineries, 

and petrochemicals  [15]. 

In addition, an important reason for broadcasting in Spanish is the growing number of 

Spanish speakers in the U.S. and globally. According to 2020 U.S. census data, there are 62.1 

million Hispanics living in the United States. This group represents 18.9 percent of the total 



 
 

 
 

12 

U.S. population, the nation’s second largest ethnic group after non-Hispanic whites [16] and a 

plurality of the population in key states such as California, Texas and Florida. 

This region of the world is also important militarily and intelligence-gathering wise 

for the potential establishment of military bases, deployment of troops, military presence in 

U.S. proximity (as already happened before, in Cuba, during the Cold War), hybrid activity 

and espionage operations. General Glen D. VanHerck, commander of U.S. NORTHCOM and 

NORAD, testified in 2022 before the U.S. Senate Armed Services Committee that the largest 

foreign contingent of Russian military intelligence (GRU) officers is currently stationed in 

Mexico  [17]. Russia has constructed GLONASS (the Soviet/Russian global navigation 

satellite system, similar to the American GPS and Chinese Beidou) signal boosting and 

tracking bases in Brazil, Nicaragua and based on the existing reports about negotiations 

between Russia and Cuba, whose outcome are not yet public, most probably one base will be 

located in Cuba as well [18].  

Another relevant aspect is arms sales. According to the Stockholm International Peace 

Research Institute (SIPRI), four Latin American countries have received weapons transfers 

from Russia since 2014:  Brazil, Nicaragua, Peru, and Venezuela [19]. According to the 

testimony of Professor Kimberley Marten in the U.S. House of Representatives, in 2019, 

Cuba received a $50 million loan from Russia for Russian weapons purchases [20].  

An additional important factor that sheds light on the need to prioritise broadcasting in 

Spanish is multilateral cooperation at UN level. Russia’s partners in Latin America, e.g. 

Cuba, Venezuela, and Nicaragua have either opposed or at least abstained on important UN 

resolutions condemning Russia  [21].  

The above-mentioned arguments may explain the choice of designing TV news 

channels sponsored by the said revisionist powers to broadcast in Spanish and provide 

coverage of international news events from a perspective that is aligned with their respective 

geopolitical interests.  

 

CGTN - CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK EN ESPANOL  

China Global Television Network en Español was launched in 2004 as an alternative 

media discourse platform with the purpose of making Beijing’s official voice understood in 

Spanish speaking countries and improving the country’s image oversees. This top-down, soft 

power initiative derives from China’s outward looking paradigm proposed in October 2000 at 

the Fifth Plenary Session of the 15th Central Committee of the Chinese Communist Party, a 

policy shift in the cultural and economic fields in support of foreign Chinese investment [22]. 

As part of its activity in Latin America, CGTN launched in 2016 a cultural news bulletin 

called ‘Prisma’ in co-production with TeleSur designed as a cultural exchange between China 

and Latin America, although at a closer look it becomes clearer that this is not a non-political 

program, but one that has hidden ideological and propaganda content [23].   

 

HISPAN TV 

Hispan TV is Iran’s first Spanish-language news channel, which at its launch in 2011 

was available both in the Americas and in Europe. Meanwhile, Hispan TV was banned by the 

Spanish government [24].  Hispan TV, a ‘counter-hegemonic channel’, financed entirely by 

the Iranian government and based in Teheran is a new example of Iran’s effort to counter 

mainstream Western narratives of world events while building a bridge between Iran and the 

peoples of Latin America[25]. At the inauguration ceremony of the channel, in Teheran, 

representatives of Latin American countries and allies of Iran in the region, such as Cuba and 

Venezuela, were present  [26]. In 2013, due to the broadcasting of anti-Semitic and anti-



 
 

 
 

13 

Zionistic propaganda and for many other human rights implications, Spain revoked the 

licence of Hispan TV  [27]. Nonetheless, in Latin America, Hispan TV seems to thrive, 

having an active partnership with the Venezuelan channel TeleSur, as the relations between 

the two countries are growing stronger  [28].  According an article published by Radio Farda 

that is citing the expert on Latin America and Iran at the Center for a Secure Free Society, 

Joseph Humire, HispanTV’s broadcasting targets indigenous communities as well, which in 

countries like Peru and Ecuador represent about 10 percent of the population  [29]. 

 

RUSSIA TODAY (RT) EN ESPANOL   

RussiaToday is a Russian state-controlled media network founded in 2005 as a tool 

for influencing international audiences, including by spreading disinformation. The network’s 

editor-in-chief Margarita Simonyan openly admitted that the scope of RT was waging an 

information war against the West and likened RT to the activities of the Russian Ministry of 

Defence  [30] . 

RT’s broadcasts in Spanish started in December 2009. Spanish was the third language 

choice of the network after English and Arabic, coming many years before promoting the 

German and French versions  [31].  The Spanish version of RT has concluded partnerships 

with more than 70 local or national TV stations that fill their spaces with content created by 

RT, including in Venezuela and Cuba  [32]. This channel is popular on Facebook (over 18 

million followers), Twitter (over 3 million), and YouTube (over 5 million subscribers). The 

web analysis presented by the Centre for Democratic Integrity shows that half of the traffic of 

RT in Spanish comes from Venezuela, Mexico, Argentina and Colombia and more than 11% 

from Spain [33]. 

According to the publication of the Centre for Democratic Integrity, Spanish RT 

targets mostly a left-wing audience, the so-called “Bolivarians”. The New York Times cited a 

U.S. State Department Report showing how RT en Español is helping N. Maduro by creating 

content that is shared on Twitter by trolls spreading disinformation against the representatives 

of 12 countries that first met in 2017 in Lima to establish a peaceful resolution to the ongoing 

crisis in Venezuela, called ‘The Lima Group’ [34].  

 

TELESUR 

TeleSur is a multi-state sponsored Latin American terrestrial and satellite television 

network [35]. TeleSur, based in Caracas, launched in July 2005 at the request of the then 

president of Venezuela Hugo Chavez, and was the first government-founded news channel 

based in Latin America with a broader regional agenda [36]. TeleSur is sponsored not only by 

the Venezuelan government (which contributed with an initial investment of 51% of the 

budget [37]), but also by Uruguay and Cuba, Nicaragua, Ecuador and Boliva [38]. Until 

2016, Argentina also contributed financially to the channel, however this contribution ceased 

with the election of a new right wing, pro-corporate government [39].  

As Hispan TV and the aforementioned channels, TeleSur also rather misleadingly 

described itself as an independent news channel offering balanced coverage of Latin America 

and international news with a focus on Latin America’s diversity [40]. Nonetheless, its 

ideological purpose was highlighted by Andres Izarra, (at that time TeleSur’s president and 

Venezuela’s minister of communications), who said the following at the start of the channel’s 

transmission: “We launch TeleSur with a clear goal to break this communication regime and 

present a vision, a voice which until now has been silenced. TeleSur is an initiative against 

cultural imperialism” [41].  



 
 

 
 

14 

TeleSur, Hispan TV, RT and CGTN in Spanish are all state-funded or state-controlled 

news outlets. This means that their operations and editorial policies are influenced, to varying 

degrees, by their respective governments. 

All these outlets have been criticized by various media watchdog groups for their 

editorial policies, including allegations of biased reporting, selective coverage of news 

events, intertwining truth with lies and suppression of dissenting voices  [42]. This stands out 

especially in their disguising of ideological messages through standard content. The news 

programmes appear informative at the first, while the disinformation campaigns and 

ideological bias are progressively unfolded.  

Despite this criticism, these outlets have gained a significant in different parts of the 

world, particularly among audiences sceptical of mainstream Western media outlets and 

seeking alternative perspectives on global events.  

            

DEPICTION OF THE WAR OF AGGRESSION WAGED BY THE RUSSIAN 

FEDERATION AGAINST UKRAINE IN THE ‘ANTI-HEGEMONIC’ SPANISH 

SPEAKING MEDIA AND ITS IMPLICATIONS  

Russia and other autocratic countries e.g. Cuba, Venezuela, Iran, and China make use 

of the so-called ‘anti-hegemonic’ Spanish international broadcasting channels to target 

Spanish speakers and influence them through propaganda and inaccurate depictions of the 

international or national events in order to gain support for their revisionist and anti-Western 

agenda. One of the most recent examples of propaganda and incomplete portrayal of an 

important international event is the way the Russian invasion of Ukraine is presented by 

TeleSur, Hispan TV, RT and CGTN in Spanish.  

I examine in this subchapter how the war waged by Russia against Ukraine is depicted 

in the Spanish ‘anti-hegemonic’ media and I subsequently analyse the implications of these 

depictions.  

 

SHORT METHODOLOGICAL OUTLOOK  

The research method is based on content analysis and chronological analysis of news 

covering the Russian invasion of Ukraine presented by TeleSur, Hispan TV and CGTN in 

Spanish. The content analysis method was used to analyse a minimum of 10 news articles for 

each individual channel, using as starting point the date of 24 February 2022, the day of the 

Russian invasion in Ukraine. In addition, for the accuracy of the research, news items 

presented live were followed for a period of 5 months starting from January 2023 until May 

2023. 

The main research questions are: How is Russia’s action in Ukraine described by the 

above-mentioned news channels? Are there any differences in the narratives of the four 

channels or do all of them follow a single narrative?  

The results obtained after applying the research method validate the hypothesis that 

these media constructs are part of a disinformation strategy and the results are used to draw 

conclusions on the implications.  

This research has two main limitations. The first naturally derives from time 

constraints that prevent the analysis of a very large pool of news. The second lies in the fact 

that the research takes place in Brussels and the above-mentioned channels have different 

types of bans in the EU and this makes access to their websites more difficult than usual, 

sometimes even impossible. Hispan TV is banned in Spain since 2012[43], after losing the 

UK broadcasting license, the Chinese cable channel CGTN no longer has permission to 

broadcast in Germany [44], on 2 March 2022 the Council of the EU suspended the 



 
 

 
 

15 

broadcasting activities of RT English, RT UK, RT Germany, RT France, and RT Spanish in 

the EU, or directed at the EU, until the aggression to Ukraine ends[45]. Unfortunately, this 

makes RT en Español impossible to cover in this research. Moreover, important 

collaborations between TeleSur and RT en Español such as the program En la mira are not 

accessible in the EU. Nevertheless, for the other channels, sufficient material was gathered 

from following the news programmes and live shows on the official websites where possible, 

or on online platforms e.g. YouTube, Facebook or Twitter. 

 

RESULTS OF THE ANALYSIS  

On February 24, 2022, Russia launched an aggressive invasion of Ukraine with the 

alleged aim, according to Vladimir Putin, of ‘denazifying’ Ukraine and protecting the 

Russian ethnic minority living in that country[46]. Although what happened in effect was a 

conventional military invasion, Russian media outlets and Vladimir Putin himself never used 

the word ‘invasion’ or ‘war’ but described the event as a “special military operation”. 

After analysing the media coverage of this first day of the invasion, and the period 

thereafter, by the media broadcasters mentioned above, the first conclusion is that none of 

them described what happened in Ukraine on 24 February 2022 as the start of an unjustified 

war, instead embracing the same Kremlin narrative. The wording preferred by CGTN [47], 

TeleSur [48] and Hispan TV [49] is “operación militar especial” [special military operation]. 

Other wordings that show up intensely in the research results are “crisis en Ucrania” 

[Ukrainian crisis] or “tensiones entre Russia y Ucrania” [tensions between Russia and 

Ukraine].  The research results show also the usage of the word ‘conflicto’ [conflict] but less 

frequently and mostly when certain opinions of the EU or NATO are considered. No mention 

of the word ‘guerra’ [war] was found except in situations when other actors are cited, like 

NATO officials or the Turkish President –“El mandatario turco dijo que espera <<que 

lleguen los días en que la guerra entre Rusia y Ucrania termine, primero con un alto el fuego 

permanente y luego con la paz>>” [“The Turkish leader said he hopes <<for the days when 

the war between Russia and Ukraine ends, first with a permanent ceasefire and then with 

peace”] [50].  

The second observation of the analysis is that all the above-mentioned media 

broadcasting channels started to host shows, interviews or discussions with experts 

explaining Russia’s decision while trying not to portray Russia as the aggressor. Televisions 

began to use the event of February 24 in their ‘anti-hegemonic’ effort to challenge the current 

world order and against the U.S. and NATO. Of the three televisions, less evident in its 

propaganda and disinformation strategies related to the war in Ukraine is CGTN in Spanish, 

which naturally tends to align its content with the official Chinese government positions [51]. 

In the case of Ukraine, CGTN's coverage includes also China’s perspective, which typically 

emphasizes non-interference in the internal affairs of other countries and supports diplomatic 

resolutions to conflicts. This is why the reporting sometimes highlights efforts for peaceful 

negotiations, de-escalation, and the role of international institutions in resolving the conflict. 

TeleSur and Hispan TV both strongly criticize the Western powers' role in the 

conflict, particularly focusing on U.S. foreign policy and NATO's expansion and geopolitical 

rivalries.  

I have identified several communication tactics employed in order to scrub Russia’s 

image and not portray it as the aggressor.  

The first tactic is by presenting false information, half-truths or intertwining valid 

information with false one. For instance, both TeleSur and Hispan TV presented the failure of 

the ceasefire agreement between Russia and Ukraine that was meant to allow humanitarian 



 
 

 
 

16 

corridors for Ukrainian civilians to flee the war zone, however, they presented it as being 

Ukraine’s fault [52]. 

 An extremely important and dramatic moment of the war, the Bucha massacre, is 

presented by TeleSur and Hispan TV, echoing the Kremlin’s positions, as if it was carried out 

by the Ukrainian army against its own people to unfairly blame Russia, going as far as 

accusing the West for trying to hide it: “Rusia recalca que las fotos de civiles muertos a tiros 

en Bucha son un <<ataque de falsificaciones>> que usa Kiev para culpar de esos crímenes a 

las fuerzas rusas” [53] [“Russia stresses that photos of civilians shot dead in Bucha are a 

<<fake attack>> used by Kyiv to blame Russian forces for these crimes; “Rusia acusa a 

Estados Unidos de ocultar <<deliberadamente>> los crímenes cometidos por Ucrania en la 

ciudad de Bucha, cerca de Kiev, capital ucraniana”[54] [“Russia accuses the United States of 

<<deliberately>> hiding the crimes committed by Ukraine in the city of Bucha, near Kyiv, 

the Ukrainian capital], “Rusia alerta de nuevo montaje al estilo de Bucha en Járkov” [55]. 

[“Russia warns of new Bucha-style setup in Kharkiv”]; “El presidente de Rusia, Vladímir 

Putin, desmintió este martes que su país tuviera responsabilidad en los hechos denunciados en 

la ciudad ucraniana de Bucha, a 70 km de Kiev, en un encuentro con su par bielorruso, 

Alexander Lukashenko, quien atribuyó a Reino Unido lo que llamó una <<operación 

psicológica>> en esa urbe” [56] [“Russian President Vladimir Putin denied this Tuesday that 

his country was responsible for the events denounced in the Ukrainian city of Bucha, 70 km 

from Kiev, in a meeting with his Belarusian counterpart, Alexander Lukashenko, who 

attributed the crime to the United Kingdom that he called a <<psychological operation>> in 

that city”]; “El jefe del Centro Nacional de Gestión de la Defensa de Rusia, coronel general 

Mijaíl Mizíntsev, declaró este miércoles que el asesinato de civiles ocurrido en la ciudad 

ucraniana de Bucha <<debe ser investigado a fondo con la participación de las 

organizaciones internacionales de derechos humanos>>” [57] [“The head of Russia's 

National Center for Defense Management, Colonel General Mikhail Mizintsev, declared on 

Wednesday that the killing of civilians in the Ukrainian city of Bucha <<must be thoroughly 

investigated with the participation of international human rights organizations>>”]; “Rusia 

culpa a Occidente de apoyar montaje de Bucha en Ucrania” [58] [“Russia blames the West 

for supporting Bucha's setup in Ukraine”]. 

TeleSur and Hispan TV do not present the Western or Ukrainian perspective on the 

facts at all. The only perspective they present, besides the Russian one, is China's position on 

the subject [59]. 

CGTN in Spanish presents in the news two narratives related to Bucha: the Russian 

narrative that denies the Russian involvement in the massacre and blames Ukraine and the 

West [60] and the Chinese narrative which does not name and shame: “China pide que se 

investiguen los sucesos de Bucha ante el Consejo de Seguridad de la ONU” [61] [“China 

calls for UN Security Council investigation into Bucha incidents”].  

The second tactic is by promoting fake news or fake titles. TeleSur has falsely 

presented in the title of an article that UN is holding negotiations between Russia and 

Ukraine [62], creating again, in a subtle way, the false image that Russia and Ukraine are on 

equal positions in this crisis when in effect Russia is the state that disregarded international 

law and violated the territorial integrity of another state.  

Another fake news embraced this time by all three media outlets in Spanish is the 

false claim of the Russian officials that in Ukraine secret U.S.-funded bio labs were 

established with the purpose of developing biological weapons [63] even after the 

international community debunked the claim showing that there is no evidence in this regard 

[64].  



 
 

 
 

17 

The third stratagem used by all three media outlets is organising special reports or 

debates about the international implications of the so-called ‘Ukrainian’ crisis or presenting 

propaganda documentaries about the history of Ukraine, drawing on biased forced historical 

parallels between the war in Ukraine and the war in Yugoslavia and using the latter to 

reinforce the argument of the West’s involvement to advance its geopolitical agenda.  

TeleSur has many opinion articles explaining Russia’s actions by blaming U.S. 

foreign policy and NATO’s expansion [65] or by using deceitful historical narratives like: 

“Crimea y Rusia guardan una relación histórica y cultural de siglos, hecho que se vio 

reflejado en el resultado del referendo de 2014” [66] [“Crimea and Russia have a historical 

and cultural relationship of centuries, a fact that was reflected in the result of the 2014 

referendum”]. “En dos momentos de la reciente historia política ucraniana se ha puesto en 

marcha la estrategia de golpe blando teorizada por Gene Sharp, con el apoyo de los servicios 

de inteligencia occidentales, para derrocar gobiernos pro rusos e instalar gobiernos proclives 

al ingreso de Ucrania en la OTAN, lo que ampliaría las bases militares hasta uno de los 

corazones de la frontera rusa” [67] [“At two moments in recent Ukrainian political history, 

the soft coup strategy theorized by Gene Sharp has been put into operation, with the support 

of Western intelligence services, to overthrow pro-Russian governments and install 

governments prone to Ukraine's NATO membership, which would extend the military bases 

to one of the heart of the Russian border”].  

The same historical explanation regarding the Russian annexation of Crimea was 

provided by Hispan TV [68].   

On the other hand, CGTN promotes a different approach with articles that highlight 

that only by being on the right side of history can the crisis in Ukraine end, but without 

actually explaining what is that right side: “Situarse en el lado correcto de la historia es la 

única manera de resolver la crisis de Ucrania.[..] La historia y la realidad están 

inextricablemente unidas. Este conflicto está plagado de contradicciones acumuladas creadas 

durante la Guerra Fría del siglo anterior, y refleja los profundos y complejos cambios que no 

se habían visto en un siglo” [69] [“Being on the right side of history is the only way to solve 

the Ukraine crisis...History and reality are inextricably linked. This conflict is riddled with 

accumulated contradictions created during the Cold War of the previous century, and reflects 

profound and complex changes not seen in a century”].  

Moreover, TeleSur provides the Spanish speaking audience with its own interpretation 

of the chronology of the events in Ukraine accusing the Western media of disinformation 

[70].   

CGTN en Español has dedicated an entire chapter on its website to the crisis in 

Ukraine in the ‘Especiales’ [Special] category where one can find videos with news and 

interviews about this subject presented in a biased manner [71]. Like TeleSur, CGTN also 

portrays the interpreted version of the timeline in Ukraine starting 24 February 2024 in a 

special dedicated report [72]. Compared to TeleSur, the timeline by CGTN appears less 

malign but still intentionally leaves out relevant information. One of the details that are 

intentionally left aside regards Russia’s responsibility in the failure of the ceasefire agreement 

that was meant to allow humanitarian corridors for Ukrainian civilians [73]. 

The fourth method used to support the Kremlin narratives when presenting the news is 

by only presenting the Russian position, with no statements from Ukrainian officials. This 

can be easily observed especially on Hispan TV and TeleSur simply by looking at the titles of 

the live news and articles. Most titles revolve around Russia. (“Rusia asegura haber derribado 

el sistema de defensa antiaérea estadounidense Patriot desplegado en Kiev, la capital de 

Ucrania, con un misil hipersónico Kinzhal” [“Russia claims to have shot down the American 



 
 

 
 

18 

Patriot air defense system deployed in Kyiv, the capital of Ukraine, with a Kinzhal 

hypersonic missile.”] [74], “La Defensa de Rusia ha confirmado haber derribado uno de los 

últimos misiles de largo alcance <<Storm Shadow>> donado por el Reino Unido a Ucrania” 

[“The Russian Defense has confirmed that it has shot down one of the last long-range 

missiles <<Storm Shadow>> donated by the United Kingdom to Ukraine”] [75], “El 

Gobierno de Rusia avisa que el nuevo suministro de misiles y drones de guerra del Reino 

Unido a Ucrania causará aún más destrucción” [“The Russian Government warns that the 

new supply of missiles and war drones from the United Kingdom to Ukraine will cause even 

more destruction”] [76]. 

On the other hand, CGTN appears to be more balanced in presenting both sides. From 

30 titles and articles analysed, almost half are about the Ukrainian perspective on some 

issues. (“El presidente ucraniano visita Reino Unido y Francia para pedir más apoyo” 

[“Ukrainian president visits UK and France to ask for more support”], “Kiev afirma recibir 

más de 300 tanques por parte de países occidentales”, [“Kyiv claims to receive more than 300 

tanks from Western countries”], “Ucrania pide aviones de guerra y misiles de largo alcance” 

[“Ukraine calls for warplanes and long-range missiles”]). Nevertheless, even in these articles, 

Ukraine's perspective is depicted many times in an altered way as to make it appear weaker or 

to make it appear that the West is getting increasingly involved in the conflict. 

 

IMPLICATIONS  

The results of this research reflect that TeleSur, CGTN and Hispan TV follow the 

narrative promoted by the Kremlin on the war in Ukraine, albeit with different intensities and 

nuances.  

The implications go beyond merely shaping the perceptions of viewers by 

manipulating and misinforming Spanish speakers around the world. By presenting 

themselves as alternative sources of information and perspectives, these channels aim to 

attract support and legitimacy from regions or populations that feel marginalized or 

disillusioned by the current global order.  

This has significant foreign policy weight as the editorial direction of these media 

institutions reflect the foreign policy directions of the governments that control and 

financially support them: Venezuela, Cuba, China, Iran, Nicaragua, Ecuador and Bolivia. 

This illustrates a collective effort in terms of propaganda aimed at challenging the world 

order based on values. 

This tacit media alliance serves the autocratic leaders of these countries, often 

described as being isolated by the international community, to justify to their own 

impoverished population that their anti-hegemony and anti-US stance is a just cause and that 

they are not alone in this fight.  

Venezuela, Iran and Cuba are currently under Western sanctions, and they seek to 

circumvent the isolation and promote alternative models of governance.  

Sidestepping sanctions seems to work rather well especially for Venezuela, whose 

government  survived the sanctions imposed by the West with the help of Russia, China and 

Iran plus the complex schemes for exporting oil to non-Western countries. It is considered by 

Pavel Tarasenko, deputy head of the Kommersant newspaper's foreign policy department, 

“the unexpected beneficiary of events in Eastern Europe” [77]. While accusing the West of 

involvement in Ukraine and supporting financially TeleSur and its anti-West editorial policy, 

Venezuela is unexpectedly improving its situation because the energy crisis spawned by the 

Russian invasion in Ukraine has made the U.S. flexible on the sanctions, granting Chevron 

license to pump oil in Venezuela [78]. 



 
 

 
 

19 

By collaborating on propaganda efforts, Russia, Iran, China, and Venezuela aim to 

strengthen their own influence in global affairs, notably in regions where they perceive 

Western dominance or intervention and correspondingly influence U.S. Spanish-speaking 

citizens.  

The appearance of neutrality mimicked by the editorial policy of the state financed 

CGTN in Spanish network, which reflects the Chinese position on the Ukrainian conflict, is 

highly relevant. China, one of five permanent U.N. Security Council members, is the only 

major government that still has friendly relations with the Kremlin and is the biggest buyer of 

Russian oil and gas after the United States and the EU implemented sanctions [79]. As 

revisionist states, China and Russia are partners in opposing the U.S. This is why China’s 

position is in actuality a so called ‘Pro-Russian neutrality’ meant to confirm a bigger role in 

global diplomacy and to increase China's presence in Eastern Europe. The restauration of 

diplomatic ties between Saudi Arabia and Iran with the brokerage of China is already a step 

in this direction [80].  

 

FUTURE RESEARCH  

For a more comprehensive view of the matter, at least two new research directions 

would seem necessary.   

Firstly, research should be carried out on the Russian misinformation campaigns via 

RT en Español and carried out globally through the anti-hegemonic international Spanish 

broadcasting channels in the run-up to the Russian invasion of Ukraine. This analysis could 

show how the ground level for the invasion was ‘prepared’ from an informational point of 

view. 

Secondly, we would recommend a comprehensive study of the data depicting 

dissemination on social media of the misinformation about Ukraine that first appears on 

TeleSur, Hispan TV, CGTN and RT in Spanish. This study would further point to whether 

the soft power employed by the aforementioned revisionist countries yielded successful 

outcomes over multiple mass-communication media.  

 

 

 

 



 
 

 
 

20 

REFERENCES 

 
 [1] Nicholas Cull, Public Diplomacy: Foundations for Global Engagement in the Digital Age, Polity 

Press, 2019, p. 5. 

[2] Pablo Sebastian Morales, “Counter-hegemonic collaborations or alliances of the underdogs? The case 

of TeleSur with Al-Mayadeen, RT and CGTN”, Global Media and Communication, .18(3), 2022, p. 

366. 

[3]Christopher M. Toula, “Failure to Launch: International Broadcasters as Counter-Hegemonic News”, 

International Journal of Communication, 2022, pp.3495-3497. 

[4]Christopher M. Toula, “Failure to Launch: International Broadcasters as Counter-Hegemonic News”, 

International Journal of Communication, 2022, pp.3495-3497. 

[5] Alexander Cooley, Daniel Nexon, Steven Ward, “Revising Order or Challenging the Balance of 

Military Power? An Alternative Typology of Revisionist and Status-Quo States”, Review of 

International Studies, 45(4), 2019, p. 691. 

[6] Alexander Cooley, Daniel Nexon, Steven Ward, “Revising Order or Challenging the Balance of 

Military Power? An Alternative Typology of Revisionist and Status-Quo States”, Review of 

International Studies, 45(4), 2019, p. 692. 

[7] James, M. Dubik, Nic Vincent. “Challenge #1: The Revisionist Powers.” AMERICA’S GLOBAL 

COMPETITIONS: THE GRAY ZONE IN CONTEXT”,  Institute for the Study of War, 2018, p. 9. 

[8] “Revisionist Powers”, Association of Accredited Public Policy Advocates to the European Union, 

2022, available at http://www.aalep.eu/revisionist-powers. 

[9] Daniel Iriarte, “RT en Español: How Russian Disinformation Targets 500 Million Spanish Speakers”, 

Center for Democratic Integrity, September 2022, available at https://democratic-integrity.eu/rt-en-

espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/; Peilei Ye and Luis A. 

Albornoz, “Chinese Media Going Out in Spanis Spealing Countires: The Case of CGTN- Español”, 

Westminster Papers in Communication and Culture, 13(1), 2018, p. 86; The Guardian, “Iran to launch 

Spanish-language television channel”, available at  

https://www.theguardian.com/world/2010/sep/30/iran-spanish-language-television.  

[10] Dylan Lyons,  “How Many People Speak Spanish, And Where Is It Spoken?”, Babel Magazine, 

21April 2023,  available at https://www.babbel.com/en/magazine/how-many-people-speak-spanish-

and-where-is-it-spoken. 

[11]Farah Douglas, Liana Reyes, “Russia in Latin America: A Strategic Analysis”, PRISM, vol. 5, no. 4, 

2016, pp. 18-19. 

[12], “GDP per capita (current US$) - Latin America & Caribbean”, The World Bank , 2021, 

https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.CD?locations=ZJ. 

[13]“Oil Reserves by Country”, Worldometer, https://www.worldometers.info/oil/oil-reserves-by-country/. 

[14]Anatoly Kurmanaev, Clifford Krauss, Andrew E. Kramer, “Russian State Oil Company Rosneft, in 

Sudden Move, Sells Assets in Venezuela”, The New York Times, 2020. 

[15]Reuters, ”Under U.S. sanctions, Iran and Venezuela sign 20-year cooperation plan”, Reuters, June 

2022, available at https://www.reuters.com/world/iran-venezuela-sign-20-year-cooperation-plan-state-

tv-2022-06-11/. 

[16]“Profile Hispanic/Latino Americans”,  US Department of Health and Human Services, Office of 

Minority Health, 2022, https://minorityhealth.hhs.gov/omh/browse.aspx?lvl=3&lvlid=64. 

[17]“Stenographic Transcript before the U.S. Senate Armed Services Committee”, Senate.gov, Mar. 24, 

2022, p. 53, available at https://www.armed-services.senate.gov/imo/media/doc/22-17_03-24-2022.pdf. 

[18]Kimberley Marten, Testimony before the Committee on Foreign Affairs Subcommittee on the Western 

Hemisphere, Civilian Security, Migration, and International Economic Policy United States House of 

Representatives, Hearing on Russia in the Western Hemisphere: Assessing Putin's Malign Influence in 

Latin America and the Caribbean Prepared for presentation on July 20, 2022, p.7, available at 

https://docs.house.gov/meetings/FA/FA07/20220720/115002/HHRG-117-FA07-Wstate-MartenK-

20220720.pdf. 

[19]Data calculated on the website Stockholm International Peace Research Institute in April 2023,  

https://armstrade.sipri.org/armstrade/html/export_values.php. 

[20]Kimberley Marten, Testimony before the Committee on Foreign Affairs Subcommittee on the Western 

Hemisphere, Civilian Security, Migration, and International Economic Policy United States House of 

Representatives, Hearing on Russia in the Western Hemisphere: Assessing Putin's Malign Influence in 

Latin America and the Caribbean Prepared for presentation on July 20, 2022, p.11, available at 

http://www.aalep.eu/revisionist-powers
https://democratic-integrity.eu/rt-en-espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/
https://democratic-integrity.eu/rt-en-espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/
https://www.theguardian.com/world/2010/sep/30/iran-spanish-language-television
https://www.babbel.com/en/magazine/how-many-people-speak-spanish-and-where-is-it-spoken
https://www.babbel.com/en/magazine/how-many-people-speak-spanish-and-where-is-it-spoken
https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.CD?locations=ZJ
https://www.worldometers.info/oil/oil-reserves-by-country/
https://minorityhealth.hhs.gov/omh/browse.aspx?lvl=3&lvlid=64
https://www.armed-services.senate.gov/imo/media/doc/22-17_03-24-2022.pdf
https://docs.house.gov/meetings/FA/FA07/20220720/115002/HHRG-117-FA07-Wstate-MartenK-20220720.pdf
https://docs.house.gov/meetings/FA/FA07/20220720/115002/HHRG-117-FA07-Wstate-MartenK-20220720.pdf
https://armstrade.sipri.org/armstrade/html/export_values.php


 
 

 
 

21 

https://docs.house.gov/meetings/FA/FA07/20220720/115002/HHRG-117-FA07-Wstate-MartenK-

20220720.pdf. 

[21]Stephen Blank, Younkyoo Kim, “Russia and Latin America: The New Frontier for Geopolitics, Arms 

Sales and Energy”, Problems of Post-Communism , Volume 62, 2015. 

[22] Peilei Ye, Luis A. Albornoz, “ Chinese Media ‘Going Out’ in Spanish Speaking Countries: The Case 

of CGTN-Español”, Westminster Papers in Communication and Culture, 13(1), 2018, pp.82-86.  

[23]Pablo Sebastian Morales, “Counter-hegemonic collaborations or alliances of the underdogs? The case 

of TeleSur with Al-Mayadeen, RT and CGTN”, Global Media and Communication 18:3 , p.369,  2022. 

[24], “AJC Applauds Hispasat Ban on Iranian TV Channels”, AJC Transatlantic Institute, available at 

https://transatlanticinstitute.org/ajc-applauds-hispasat-ban-on-iranian-tv-channels. “Spain bans 

transmission of Hispan TV, Ciudadanos piden transmision de Hispan TV”, TeleSur, available at 

https://www.youtube.com/watch?v=iJyeN_kkyME. 

[25]Massimo Di Roccio, “No News from Tehran: HispanTV First Voyage to Latin America “, Centro 

Argentino De Estudios Internationales, Working Paper 31, 2012, p2. 

[26]Massimo Di Roccio, “No News from Tehran: HispanTV First Voyage to Latin America “, Centro 

Argentino De Estudios Internationales, Working Paper 31, 2012, p3. 
 [27] Ignacio Cembrero,  “Madrid follows government’s line in banning Iranian network”, El Pais, 27 

January, 2013, https://english.elpais.com/elpais/2013/01/27/inenglish/1359291847_561005.html 

[28]“Cooperation Makes Iran & Venezuela Indestructible: Pres. Maduro”, TeleSur, 10 June 2022, 

https://www.TeleSurenglish.net/news/Cooperation-Makes-Iran--Venezuela-Indestructible-Pres.-

Maduro-20220610-0013.html. 

[29]Tereza Dvorakova,  “HispanTV: Iran's Attempts To Influence The Spanish Speaking World”, 

RadioFarda, 2020, available at https://en.radiofarda.com/a/hispantv-iran-s-attempts-to-influence-the-

spanish-speaking-world-/30564208.html.  

[30]Daniel Iriarte, “RT en Español: How Russian Disinformation Targets 500 Million Spanish Speakers”, 

RT in Europe and Beyond , Center for Democratic Integrity, 2022, https://democratic-integrity.eu/rt-en-

espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/. 

[31]Daniel Iriarte, “RT en Español: How Russian Disinformation Targets 500 Million Spanish Speakers”, 

RT in Europe and Beyond , Center for Democratic Integrity, 2022, https://democratic-integrity.eu/rt-en-

espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/. 

[32]Daniel Iriarte, “RT en Español: How Russian Disinformation Targets 500 Million Spanish Speakers”, 

RT in Europe and Beyond , Center for Democratic Integrity, 2022, https://democratic-integrity.eu/rt-en-

espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/. 

[33] Daniel Iriarte, “RT en Español: How Russian Disinformation Targets 500 Million Spanish Speakers”, 

RT in Europe and Beyond , Center for Democratic Integrity, 2022, https://democratic-integrity.eu/rt-en-

espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/. 

[34]Lara Jakes, “As Protests in South America Sourged, So Did Russian Trolls on Twitter, US Finds”, The 

New York Times, 2020. 

[35]Peilei Ye, Luis A. Albornoz, “ Chinese Media ‘Going Out’ in Spanish Speaking Countries: The Case 

of CGTN-Español”, op. cit, p.94. 

[36]James Painter, “The boom in counter-hegemonic news channels: a case study of TeleSur”,  Reuters 

Institute for the Study of Journalism, Oxford University, 2007, p.8. 

[37]James Painter, James Painter, “The boom in counter-hegemonic news channels: a case study of 

TeleSur”, op. cit. ,p. 18. 

[38]Mônica Leite Lessa, Pablo Victor Fontes, “Limits and paradox of TeleSur: the media as a political 

agent of regional (dis)integration”, Revista Brasileira de Política Internacional, 63(1), 2019, pp. 6-7, 

2020; 

[39]Frederik Bernas, “Argentina President won't fund leftist TV network”, NY Times, 29 March 2016,  

https://www.nytimes.com/2016/03/29/world/americas/argentina-president-wont-fund-leftist-tv-

network.html;  

[40] James Painter, James Painter, “The boom in counter-hegemonic news channels: a case study of 

TeleSur”, op. cit. ,p.19. 

[41]“Latin America TV takes on US media”, Al-Jazeera, 25 July 2005, 

https://www.aljazeera.com/news/2005/7/25/latin-america-tv-takes-on-us-media. 

[42] “AJC Applauds Hispasat Ban on Iranian TV Channels”, AJC Transatlantic Institute, available at 

https://transatlanticinstitute.org/ajc-applauds-hispasat-ban-on-iranian-tv-channels.  

https://docs.house.gov/meetings/FA/FA07/20220720/115002/HHRG-117-FA07-Wstate-MartenK-20220720.pdf
https://docs.house.gov/meetings/FA/FA07/20220720/115002/HHRG-117-FA07-Wstate-MartenK-20220720.pdf
https://transatlanticinstitute.org/ajc-applauds-hispasat-ban-on-iranian-tv-channels
https://www.youtube.com/watch?v=iJyeN_kkyME
https://english.elpais.com/elpais/2013/01/27/inenglish/1359291847_561005.html
https://www.telesurenglish.net/news/Cooperation-Makes-Iran--Venezuela-Indestructible-Pres.-Maduro-20220610-0013.html
https://www.telesurenglish.net/news/Cooperation-Makes-Iran--Venezuela-Indestructible-Pres.-Maduro-20220610-0013.html
https://en.radiofarda.com/a/hispantv-iran-s-attempts-to-influence-the-spanish-speaking-world-/30564208.html
https://en.radiofarda.com/a/hispantv-iran-s-attempts-to-influence-the-spanish-speaking-world-/30564208.html
https://democratic-integrity.eu/rt-en-espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/
https://democratic-integrity.eu/rt-en-espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/
https://democratic-integrity.eu/rt-en-espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/
https://democratic-integrity.eu/rt-en-espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/
https://democratic-integrity.eu/rt-en-espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/
https://democratic-integrity.eu/rt-en-espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/
https://democratic-integrity.eu/rt-en-espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/
https://democratic-integrity.eu/rt-en-espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/
https://www.nytimes.com/2016/03/29/world/americas/argentina-president-wont-fund-leftist-tv-network.html
https://www.nytimes.com/2016/03/29/world/americas/argentina-president-wont-fund-leftist-tv-network.html
https://transatlanticinstitute.org/ajc-applauds-hispasat-ban-on-iranian-tv-channels


 
 

 
 

22 

[43] “Spain bans transmission of Hispan TV, Ciudadanos piden transmision de Hispan TV”, TeleSur, 

available at https://www.youtube.com/watch?v=iJyeN_kkyME. 

[44]Alex Berry, “China's CGTN may no longer broadcast in Germany after UK row”, DW, available at 

https://www.dw.com/en/chinas-cgtn-may-no-longer-broadcast-in-germany-after-uk-row/a-56550247.  

[45] “EU imposes sanctions on state-owned outlets RT/Russia Today and Sputnik's broadcasting in the 

EU”, Council of the EU, 2022, available at https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-

releases/2022/03/02/eu-imposes-sanctions-on-state-owned-outlets-rt-russia-today-and-sputnik-s-

broadcasting-in-the-eu/.  

[46], “Address by the President of the Russian Federation”,  Kremlin.ru, 24 February 2022, available at 

http://en.kremlin.ru/events/president/news/67843. 

[47]CGTN, ” Putin anuncia una operación militar especial en la región de Donbass”,  CGTN, 24 February 

2022, available at https://espanol.cgtn.com/n/2022-02-24/GJAcEA/Putin-anuncia-una-operacion-

militar-especial-en-la-region-de-Donbass/index.html. 

[48]TeleSur, “Pdte. Putin anuncia operación militar especial para defender el Donbás”, Telesur, 24 

February 2024, available at https://www.TeleSurtv.net/news/vladimir-puntin-operacion-militar-ucrania-

20220223-0039.html.  

[49]HispanTV,”Putin anuncia una “operación militar especial” en Donbás”, HispanTV, 24 February 2022, 

available at https://www.hispantv.com/noticias/rusia/538063/putin-ejercito-ucrania. 

[50]TeleSur, “Türkiye confirma prórroga del acuerdo de granos por dos meses”, TeleSur,17 May 2023, 

available at https://www.telesurtv.net/news/turkiye-confirma-prorroga-acuerdo-granos-20230517-

0019.html.  

[51]CGTN, “China reitera su compromiso con Ucrania de promover una solución pacífica a la crisis”, 

CGTN, April 2023, available at https://espanol.cgtn.com/news/2023-04-

27/1651566885528211457/index.html; CGTN, “Posición de China sobre la Solución Política de la 

Crisis de Ucrania”, CGTN, February 2023, available at https://espanol.cgtn.com/news/2023-02-

24/1628940053549207553/index.html. 

[52]TeleSur, “Rusia reporta interrupción de evacuación en Mariúpol”, TeleSur, 6 March 2022, available at 

https://www.TeleSurtv.net/news/rusia-ucrania-interrumpen-evacuacion-cruz-roja-20220306-0014.html;  

HispanTV, “Ucrania no garantiza armisticio en Mariúpol para evacuar a civiles”, HispanTV, available at 

https://www.hispantv.com/noticias/nocategory/538717/donetsk-mariupol-evacuacion-civiles. 

[53]Hispan TV, “Lavrov: Ucrania organizó ‘ataque de falsificaciones’ en Bucha”, HispanTV,  April 2022, 

available with video at https://www.hispantv.com/noticias/rusia/540370/ataque-falsificaciones-

escenificacion.  

[54]Hispan TV, “Rusia acusa a EEUU de ocultar los crímenes de Ucrania en Bucha”, HispanTV,  April 

2022, available at https://www.hispantv.com/noticias/rusia/540345/eeuu-crimenes-ucrania-bucha.  

[55]Hispan TV, “Rusia alerta de nuevo montaje al estilo de Bucha en Járkov”, HispanTV , May 2022 

available at  https://www.hispantv.com/noticias/rusia/542972/masacre-jarkov-ucrania-bucha.  

[56]TeleSur, “Rusia desmiente su responsabilidad en la masacre de Bucha, Ucrania”, TeleSur,, April 2022, 

available at https://www.telesurtv.net/news/rusia-desmiente-responsabilidad-matanza-bucha-20220413-

0003.html.  

[57]TeleSur, “Rusia insta a investigar a fondo crímenes en Bucha, Ucrania”, TeleSur, April 2022, available 

at https://www.telesurtv.net/news/rusia-insta-investigar-crimenes-bucha-ucrania-20220406-0023.html 

[58]TeleSur, “Rusia culpa a Occidente de apoyar montaje de Bucha en Ucrania”, TeleSur, April 2022, 

available at https://www.telesurtv.net/news/rusia-culpa-occidente-apoyar-montaje-bucha-ucrania-

20220406-0007.html.  

[59]TeleSur, “China pide moderación en torno al incidente de Bucha, Ucrania”, April 2022, available at 

https://www.telesurtv.net/news/china-rusia-conflicto-ucrania-caso-bucha-20220406-0009.html.  

[60]CGTN, “Rusia niega acusaciones de asesinato de civiles en Bucha y acusa a Ucrania de "provocación", 

CGTN,available at https://www.youtube.com/watch?v=bO5nwtrKoEA.  

[61]CGTN, “China pide que se investiguen los sucesos de Bucha ante el Consejo de Seguridad de la 

ONU”, CGTN, April 2022, available at https://espanol.cgtn.com/n/2022-04-06/GcfFEA/china-pide-

que-se-investiguen-los-sucesos-de-bucha-ante-el-consejo-de-seguridad-de-la-onu/index.html.  

[62]TeleSur, “ONU celebra negociaciones entre Rusia y Ucrania”, TeleSur, available at 

https://www.TeleSurtv.net/news/onu-celebra-negociaciones-rusia-ucrania-20220304-0022.html. 

[66]Hispan TV, “EEUU tiene 60 laboratorios biológicos cerca de Rusia y China”, HispanTV , available at 

https://www.hispantv.com/noticias/rusia/540533/laboratorios-biologicos-eeuu;   CGTN, “China insta a 

EE. UU. a que revele los detalles sobre los laboratorios biológicos en Ucrania”,CGTN, available at 

https://www.youtube.com/watch?v=iJyeN_kkyME
https://www.dw.com/en/chinas-cgtn-may-no-longer-broadcast-in-germany-after-uk-row/a-56550247
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/03/02/eu-imposes-sanctions-on-state-owned-outlets-rt-russia-today-and-sputnik-s-broadcasting-in-the-eu/
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/03/02/eu-imposes-sanctions-on-state-owned-outlets-rt-russia-today-and-sputnik-s-broadcasting-in-the-eu/
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/03/02/eu-imposes-sanctions-on-state-owned-outlets-rt-russia-today-and-sputnik-s-broadcasting-in-the-eu/
http://en.kremlin.ru/events/president/news/67843
https://espanol.cgtn.com/n/2022-02-24/GJAcEA/Putin-anuncia-una-operacion-militar-especial-en-la-region-de-Donbass/index.html
https://espanol.cgtn.com/n/2022-02-24/GJAcEA/Putin-anuncia-una-operacion-militar-especial-en-la-region-de-Donbass/index.html
https://www.telesurtv.net/news/vladimir-puntin-operacion-militar-ucrania-20220223-0039.html
https://www.telesurtv.net/news/vladimir-puntin-operacion-militar-ucrania-20220223-0039.html
https://www.hispantv.com/noticias/rusia/538063/putin-ejercito-ucrania
https://www.telesurtv.net/news/turkiye-confirma-prorroga-acuerdo-granos-20230517-0019.html
https://www.telesurtv.net/news/turkiye-confirma-prorroga-acuerdo-granos-20230517-0019.html
https://espanol.cgtn.com/news/2023-04-27/1651566885528211457/index.html
https://espanol.cgtn.com/news/2023-04-27/1651566885528211457/index.html
https://www.telesurtv.net/news/rusia-ucrania-interrumpen-evacuacion-cruz-roja-20220306-0014.html
https://www.hispantv.com/noticias/nocategory/538717/donetsk-mariupol-evacuacion-civiles
https://www.hispantv.com/noticias/rusia/540370/ataque-falsificaciones-escenificacion
https://www.hispantv.com/noticias/rusia/540370/ataque-falsificaciones-escenificacion
https://www.hispantv.com/noticias/rusia/540345/eeuu-crimenes-ucrania-bucha
https://www.hispantv.com/noticias/rusia/542972/masacre-jarkov-ucrania-bucha
https://www.telesurtv.net/news/rusia-desmiente-responsabilidad-matanza-bucha-20220413-0003.html
https://www.telesurtv.net/news/rusia-desmiente-responsabilidad-matanza-bucha-20220413-0003.html
https://www.telesurtv.net/news/rusia-culpa-occidente-apoyar-montaje-bucha-ucrania-20220406-0007.html
https://www.telesurtv.net/news/rusia-culpa-occidente-apoyar-montaje-bucha-ucrania-20220406-0007.html
https://www.youtube.com/watch?v=bO5nwtrKoEA
https://espanol.cgtn.com/n/2022-04-06/GcfFEA/china-pide-que-se-investiguen-los-sucesos-de-bucha-ante-el-consejo-de-seguridad-de-la-onu/index.html
https://espanol.cgtn.com/n/2022-04-06/GcfFEA/china-pide-que-se-investiguen-los-sucesos-de-bucha-ante-el-consejo-de-seguridad-de-la-onu/index.html
https://www.telesurtv.net/news/onu-celebra-negociaciones-rusia-ucrania-20220304-0022.html
https://www.hispantv.com/noticias/rusia/540533/laboratorios-biologicos-eeuu


 
 

 
 

23 

https://espanol.cgtn.com/n/2022-03-09/GaFdIA/China-insta-a-ee-uu-a-que-revele-los-detalles-sobre-

los-laboratorios-biologicos-en-ucrania/index.html; TeleSur, “Rusia exige a EE.UU. explicar sobre 

biolaboratorios en Ucrania”, TeleSur, available at  https://www.telesurtv.net/news/rusia-eeuu-

biolaboratorios-ucrania--20220309-0011.html. 

[64]Olga Robinson, Shayan Sardarizadeh, Jake Horton, ,  “Ukraine war: Fact-checking Russia's biological 

weapons claims”, BBC Reality Check and BBC Monitoring, 15 March 2022, available at  

https://www.bbc.com/news/60711705.  

[65]Atillio Boron, “Rusia-Ucrania: Una tragedia evitable”, TeleSur, available at 

https://www.telesurtv.net/bloggers/Rusia-Ucrania-Una-tragedia-evitable-20220224-0001.html; Ramón 

Rodríguez Montero, “Por qué los rusos están luchando en Ucrania?”, TeleSur, 18 October 2022, 

available at https://www.telesurtv.net/opinion/Por-que-los-rusos-estan-luchando-en-Ucrania-20221018-

0023.html.  

[66]TeleSur, “La relación histórica entre Crimea y Rusia”, TeleSur, 2018, available at 

https://www.telesurtv.net/news/crimea-relacion-historica-rusia-20180315-0033.html. 

[67]TeleSur, “10 claves para entender el conflicto entre Rusia y Ucrania”, TeleSur, 22 March 2022,  

available at https://www.telesurtv.net/bloggers/10-claves-para-entender-el-conflicto-entre-Rusia-y-

Ucrania-20220322-0003.html.  

[68]HispanTV, “Crimea: Razones históricas y legales de su retorno a Rusia”, HispanTV, 2021, available at 

https://www.hispantv.com/noticias/opinion/491304/crimea-eeuu-otan 

[69]CGTN, “Situarse en el lado correcto de la historia es la única manera de resolver la crisis de Ucrania”, 

March 2022, available at https://espanol.cgtn.com/n/2022-04-10/GdEbcA/Situarse-en-el-lado-correcto-

de-la-historia-es-la-unica-manera-de-resolver-la-crisis-de-Ucrania/index.html.  

[70]TeleSur, “Cronología: desinformación en redes sociales sobre crisis en Ucrania”, TeleSur, available at 

https://www.telesurtv.net/telesuragenda/rusia-ucrania-campana-desinformacion-redes-sociales-

20220304-0025.html. 

[71]CGTN, Especiales, CGTN , available at https://espanol.cgtn.com/especiales/crisis-rusia-ucrania. 

[72]CGTN, “Crisis en Ucrania: repaso a los acontecimientos clave del conflicto”, CGTN, available at 

https://www.youtube.com/watch?v=kA_rofJQoOg.  

[73]CGTN, “Crisis en Ucrania: repaso a los acontecimientos clave del conflicto”, ibídem, min 1.15; 

[74]HispanTV, “Vídeo: Kinzhal de Rusia destruye el Patriot de EEUU en Kiev”, HispanTV, 16 May 2023,  

https://www.hispantv.com/noticias/rusia/565443/kinzhal-defensa-antiaerea-patriot-eeuu 

[75]HispanTV, “Rusia afirma haber derribado misil británico Storm Shadow en Ucrania”, HispanTV, 15 

May 2023, https://www.hispantv.com/noticias/rusia/565384/derribo-misil-britanico-storm-shadow. 

[76]HispanTV, “Rusia: armas británicas no tendrán gran impacto en guerra de Ucrania”, HispanTV, 15 

May 2023, https://www.hispantv.com/noticias/rusia/565373/destruccion-suministro-armas-ucrania.  

[77]Pavel Tarasenko, “From Friend to Competitor: How Russia’s War Has Strengthened Venezuela’s 

Hand”, Carnegie Endowment for International Peace, December 2022, available at 

https://carnegieendowment.org/politika/88604.  

[78]Karen DeYoung, “U.S. grants Chevron license to pump oil in Venezuela”, November 2022, 

Washington Post, available at https://www.washingtonpost.com/national-security/2022/11/26/us-

grants-chevron-license-pump-oil-venezuela/.  

[79]VoA, “Why China is Trying to Mediate in Russia's War With Ukraine”, VoA, April 2023 available at 

https://www.voanews.com/a/why-china-is-trying-to-mediate-in-russia-s-war-with-

ukraine/7070387.html.  

[80]Reuters, “Top Iranian, Saudi envoys meet in China in restoration of diplomatic ties”, Reuters,  April 

2023 available at https://www.reuters.com/world/foreign-ministers-iran-saudi-meet-china-2023-04-06/.  

 

 

 

https://espanol.cgtn.com/n/2022-03-09/GaFdIA/China-insta-a-ee-uu-a-que-revele-los-detalles-sobre-los-laboratorios-biologicos-en-ucrania/index.html
https://espanol.cgtn.com/n/2022-03-09/GaFdIA/China-insta-a-ee-uu-a-que-revele-los-detalles-sobre-los-laboratorios-biologicos-en-ucrania/index.html
https://www.telesurtv.net/news/rusia-eeuu-biolaboratorios-ucrania--20220309-0011.html
https://www.telesurtv.net/news/rusia-eeuu-biolaboratorios-ucrania--20220309-0011.html
https://www.bbc.com/news/60711705
https://www.telesurtv.net/bloggers/Rusia-Ucrania-Una-tragedia-evitable-20220224-0001.html
https://www.telesurtv.net/opinion/Por-que-los-rusos-estan-luchando-en-Ucrania-20221018-0023.html
https://www.telesurtv.net/opinion/Por-que-los-rusos-estan-luchando-en-Ucrania-20221018-0023.html
https://www.telesurtv.net/news/crimea-relacion-historica-rusia-20180315-0033.html
https://www.telesurtv.net/bloggers/10-claves-para-entender-el-conflicto-entre-Rusia-y-Ucrania-20220322-0003.html
https://www.telesurtv.net/bloggers/10-claves-para-entender-el-conflicto-entre-Rusia-y-Ucrania-20220322-0003.html
https://espanol.cgtn.com/n/2022-04-10/GdEbcA/Situarse-en-el-lado-correcto-de-la-historia-es-la-unica-manera-de-resolver-la-crisis-de-Ucrania/index.html
https://espanol.cgtn.com/n/2022-04-10/GdEbcA/Situarse-en-el-lado-correcto-de-la-historia-es-la-unica-manera-de-resolver-la-crisis-de-Ucrania/index.html
https://www.telesurtv.net/telesuragenda/rusia-ucrania-campana-desinformacion-redes-sociales-20220304-0025.html
https://www.telesurtv.net/telesuragenda/rusia-ucrania-campana-desinformacion-redes-sociales-20220304-0025.html
https://www.youtube.com/watch?v=kA_rofJQoOg
https://www.hispantv.com/noticias/rusia/565373/destruccion-suministro-armas-ucrania
https://carnegieendowment.org/politika/88604
https://www.washingtonpost.com/national-security/2022/11/26/us-grants-chevron-license-pump-oil-venezuela/
https://www.washingtonpost.com/national-security/2022/11/26/us-grants-chevron-license-pump-oil-venezuela/
https://www.voanews.com/a/why-china-is-trying-to-mediate-in-russia-s-war-with-ukraine/7070387.html
https://www.voanews.com/a/why-china-is-trying-to-mediate-in-russia-s-war-with-ukraine/7070387.html
https://www.reuters.com/world/foreign-ministers-iran-saudi-meet-china-2023-04-06/

