OPEN | ACCESS
§ License applied: CC-BY-NC 4.0

Research and Science Today

WA . RETJOURNAL . COM

DOI: 10.38173/RST.2023.26.2.1:9-23

THE WAR IN UKRAINE AND THE ‘ANTI-HEGEMON’ MEDIA NETWORKS

Title: BROADCASTING IN SPANISH

Author: Elena Citilina STEFANESCU

Section: International Relations

Issue: 2(26)/2023

Received: 16 June 2023 Revised: 12 September 2023

Accepted: 10 November 2023 Available Online: 15 November 2023

Paper available online HERE


https://www.rstjournal.com/rst-226-2023/

Hutumx 2023
I No. 2(26),/2023

WWW.RSTJOURNAL.COM ISSN-P: 2247-4455 / ISSN-E: 2285-9632

International Relations

THE WAR IN UKRAINE AND THE ‘ANTI-HEGEMON’
MEDIA NETWORKS BROADCASTING IN SPANISH

Elena Citilina STEFANESCU?

ABSTRACT:

THIS PAPER EXPLORES HOW REVISIONIST AUTOCRATIC GOVERNMENTS USE GLOBAL
BROADCASTING NEWS CHANNELS TO COUNTER THE SO-CALLED WESTERN HEGEMONY
NARRATIVE. IT FOCUSES ON HOW AND WHY THE SPANISH-SPEAKING WORLD WAS TARGETED BY
INTERNATIONAL BROADCASTERS FOUNDED BY AUTOCRATIC AND REVISIONIST GOVERNMENTS
AND HOW THE WAR WAGED BY THE RUSSIAN FEDERATION AGAINST UKRAINE IS PRESENTED IN
THREE SO-CALLED ‘ANTI-HEGEMONY’ MEDIA NETWORKS: CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK
EN ESPANOL (CGTN), TELESUR AND HISPAN TV. BY USING QUALITATIVE RESEARCH METHODS
SUCH AS CONTENT ANALYSIS AND CHRONOLOGICAL ANALYSIS OF NEWS COVERING THE RUSSIAN
INVASION OF UKRAINE PRESENTED BY TELESUR, HISPAN TV AND CGIN IN SPANISH SINCE 24
FEBRUARY 2022, THIS PAPER ARGUES THAT ALL THREE MEDIA CHANNELS PROMOTE IN
DIFFERENT SHADES A KREMLIN-BASED NARRATIVE. THE ARTICLE FURTHER DEBATES THE
PROFOUND FOREIGN POLICY IMPLICATIONS OF THIS TACIT MEDIA ALLIANCE AND SUPPORTS
THE CONCLUSION THAT THE CURRENT WAR WAGED BY RUSSIA IN UKRAINE IS USED IN
DIFFERENT WAYS BY REVISIONIST AND ASSERTIVE GOVERNMENTS TO PROMOTE THEIR OWN
REVISIONIST AGENDAS BOTH DOMESTICALLY AND ABROAD.

KEY WORDS: ANTI-HEGEMON MEDIA OUTLETS, PROPAGANDA, SPANISH SPEAKING
POPULATION, WAR WAGED BY RUSSIA IN UKRAINE, REVISIONISM.

INTRODUCTION

The media have always been important for governments all around the world, not just
for their role in delivering news to a broader audience, but also because of their latent
political significance and subsequent instrumentalization for political gain. In his book about
public diplomacy, Nicholas Cull highlights the importance of international broadcasting in
global politics, as it represents a tool to engage with foreign audience “by presenting (or
claiming to present) an objective picture of the world” [1]. The media are also instrumental in
order to “maintain active consent and to allow the ruling elites to wield uncontested power”

[2].

I PhD candidate at the National University of Political Studies and Public Administration in Bucharest,

Advanced MSc in EU Foreign Relations and Security at Vrije Universiteit Bruxelles,
catalinastefanescul 00@gmail.com



RST

Research and Sclence Today

The way news is delivered to citizens has changed tremendously in the last decades
because of technological developments. Many TV channels have considerably expanded their
reach at regional and global level. However, the editorial content and the way they present
the news differs from channel to channel.

If, after the Cold War Anglophone channels like the CNN and the BBC may have
dominated the global information arena[3], in more recent years broadcasting has been
gradually used as a soft power tool also by autocratic governments seeking to oppose the so-
called Western hegemonic narrative and deliver to the general public their own narrative of a
multipolar world.

The counter-hegemony concept used in relation to these new state-founded
international broadcasting media channels is not without criticism or added value questioning
in the dedicated literature. When studying international broadcasting, scholars found mixed
evidence for counter-hegemony and multiple dimensions such as deviation from ideological
norms, coverage of the under-covered, non-elite sourcing [4], etc. Although the concept has
its limitations, it is frequently used as an umbrella term that gathers the general description of
editorial policies of all these media channels founded by autocratic governments around the
world. In general, the term anti-hegemonic news channel refers to media outlets that
challenge or provide alternative perspectives to dominant narratives, particularly those
influenced by major global powers.

This paper aims to contribute to the still underdeveloped field of research on the
implications of the weaponization of anti-hegemonic international broadcasters by revisionist
governments around the world. This paper explores how and why the Spanish-speaking
world was targeted by international broadcasters founded by autocratic and revisionist
governments and how the war waged by the Russian Federation against Ukraine is presented
in three so-called ‘anti-hegemonic’ media networks: China Global Television Network en
Espafiol (CGTN), TeleSur and Hispan TV.

The first hypothesis is that revisionist and autocratic governments have a greater
interest in broadcasting their propagandistic views of international events in Spanish than in
other languages.

The second hypothesis is that when presenting the war in Ukraine, CGTN, TeleSur
and Hispan TV follow a common narrative, rooted in the Russian official positions.

The last hypothesis is that the way the war in Ukraine is presented by the so-called
‘anti-hegemonic’ media networks serves autocratic presidents such as the Venezuelan
President Nicholas Maduro, Russian President Vladimir Putin, Cuban President Miguel Diaz
Canel, Chinese President Xi Jinping, Iranian Supreme Leader Ali Khamenei to support their
revisionist and anti-Western agendas and propaganda narratives.

In exploring these hypotheses, the paper briefly analyses the timing of when the
government-sponsored media outlets of revisionist powers started broadcasting in Spanish,
how these Spanish-broadcasting outlets work, how they presented the war waged by the
Russian Federation against Ukraine, and the implications of the narratives promoted by the
presidents/ruling elites of these countries.

TARGETING THE SPANISH SPEAKING WORLD AS A TOOL FOR
ADVANCING THE REVISIONIST AGENDA

The emergence of the so-called ‘anti-hegemonic’ media networks sponsored by
autocratic governments has implications for the field of international relations and foreign
policy. While the establishment of these TV stations is undoubtedly linked with the field of



Hutumx 2023
R I No. 2(26),/2023

WWW. RSTJOURNAL.COM ISSN-P: 2247-4455 / ISSN-E: 2285-9632

communication sciences, their purpose exceeds this realm and develops in connection with
IR concepts such as imperialism and revisionism.

The concept of revisionism—and its opposite, support of the status quo— is a topical
concept in the field of International Relations and Future Studies. According to Cooley,
Nexon and Ward, “the degree to which rising powers adopt status-quo or revisionist
orientations helps explain whether or not international systems experience generalized, great-
powers wars” [5] The exploration of revisionism as a concept is a vast exercise and engaging
in such an exercise exceeds the scope of this paper. In this article, I adhere to the general
understanding of revisionism as “referring to some sort of dissatisfaction with the state of
affairs in the world”, where an absolute revisionist seeks change at any cost [6].

According to Dubik and Vincent, Russia, China and Iran are the major revisionist
powers [7], the main challengers to US dominance throughout the world. The literature
shows how these countries are joined by other autocratic countries or dictatorships like
Venezuela, Cuba, Bolivia, Sudan, Zimbabwe etc.[8] in their endeavour to change the status
quo.

Since the early 2000s, Iran, China and Russia together with other like-minded
countries, e.g. Venezuela and Cuba, started focusing, in their effort to oppose Western
supremacy and Western narratives, on the establishment of media outlets in order to promote
the interests and views of their governments at a regional and global level. For these non-
Spanish speaking countries like Russia, China or Iran, broadcasting in Spanish was one of the
first choices, after English, long before German or French [9].

Although the choice of prioritising the Spanish language may not seem rational at first
because of the geographical distances and the absence of strong cultural or historical ties
between the three above-mentioned revisionist powers, on the one side, and the Spanish-
speaking countries, on the other, prioritising broadcasting in Spanish was a strategic choice to
expand their influence globally and subsequently to try to weaken U.S. influence.

As of 2023, Spanish is the second most spoken language by number of native
speakers and about 488 million people speak Spanish around the world [10]. Moreover, the
Spanish-speaking populations are located in strategic positions that support anti-U.S.
revisionist agenda: in the geographic proximity of the U.S., inside the U.S. and inside the EU
— the United States’ foremost strategic partner in promoting peace and democratic values
around the world.

The Spanish-speaking peoples are mostly located in Latin America, which
geographically is in the ‘backyard’ of the U.S., and where the influence of the U.S. goes back
to the fifth U.S. President, James Monroe [11]. Although still developing, with a GDP per
capita of 8,3008 for Latin America & Caribbean, according to World Bank data from
2021[12], this region has an increased global economic significance. One of the possible
explanations is resource-based such as the fact that Venezuela has the largest oil reserve in
the world [13]. Both Russia and Iran have increased their involvement in the Venezuelan oil-
producing sector and have boosted their energy cooperation in the context of U.S. and EU
sanctions. For a long period, Russian oil company Rosneft had been one of the biggest
economic aids of Venezuela’s authoritarian leader, Nicolas Maduro, accounting for up to
two-thirds of the country’s oil trade[14]. In June 2022, Iran and Venezuela signed a 20-year
cooperation plan that includes cooperation in the oil sector, repairs of Venezuelan refineries,
and petrochemicals [15].

In addition, an important reason for broadcasting in Spanish is the growing number of
Spanish speakers in the U.S. and globally. According to 2020 U.S. census data, there are 62.1
million Hispanics living in the United States. This group represents 18.9 percent of the total



RST

Research and Sclence Today

U.S. population, the nation’s second largest ethnic group after non-Hispanic whites [16] and a
plurality of the population in key states such as California, Texas and Florida.

This region of the world is also important militarily and intelligence-gathering wise
for the potential establishment of military bases, deployment of troops, military presence in
U.S. proximity (as already happened before, in Cuba, during the Cold War), hybrid activity
and espionage operations. General Glen D. VanHerck, commander of U.S. NORTHCOM and
NORAD, testified in 2022 before the U.S. Senate Armed Services Committee that the largest
foreign contingent of Russian military intelligence (GRU) officers is currently stationed in
Mexico [17]. Russia has constructed GLONASS (the Soviet/Russian global navigation
satellite system, similar to the American GPS and Chinese Beidou) signal boosting and
tracking bases in Brazil, Nicaragua and based on the existing reports about negotiations
between Russia and Cuba, whose outcome are not yet public, most probably one base will be
located in Cuba as well [18].

Another relevant aspect is arms sales. According to the Stockholm International Peace
Research Institute (SIPRI), four Latin American countries have received weapons transfers
from Russia since 2014: Brazil, Nicaragua, Peru, and Venezuela [19]. According to the
testimony of Professor Kimberley Marten in the U.S. House of Representatives, in 2019,
Cuba received a $50 million loan from Russia for Russian weapons purchases [20].

An additional important factor that sheds light on the need to prioritise broadcasting in
Spanish is multilateral cooperation at UN level. Russia’s partners in Latin America, e.g.
Cuba, Venezuela, and Nicaragua have either opposed or at least abstained on important UN
resolutions condemning Russia [21].

The above-mentioned arguments may explain the choice of designing TV news
channels sponsored by the said revisionist powers to broadcast in Spanish and provide
coverage of international news events from a perspective that is aligned with their respective
geopolitical interests.

CGTN - CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK EN ESPANOL

China Global Television Network en Espanol was launched in 2004 as an alternative
media discourse platform with the purpose of making Beijing’s official voice understood in
Spanish speaking countries and improving the country’s image oversees. This top-down, soft
power initiative derives from China’s outward looking paradigm proposed in October 2000 at
the Fifth Plenary Session of the 15th Central Committee of the Chinese Communist Party, a
policy shift in the cultural and economic fields in support of foreign Chinese investment [22].
As part of its activity in Latin America, CGTN launched in 2016 a cultural news bulletin
called ‘Prisma’ in co-production with TeleSur designed as a cultural exchange between China
and Latin America, although at a closer look it becomes clearer that this is not a non-political
program, but one that has hidden ideological and propaganda content [23].

HISPAN TV

Hispan TV is Iran’s first Spanish-language news channel, which at its launch in 2011
was available both in the Americas and in Europe. Meanwhile, Hispan TV was banned by the
Spanish government [24]. Hispan TV, a ‘counter-hegemonic channel’, financed entirely by
the Iranian government and based in Teheran is a new example of Iran’s effort to counter
mainstream Western narratives of world events while building a bridge between Iran and the
peoples of Latin America[25]. At the inauguration ceremony of the channel, in Teheran,
representatives of Latin American countries and allies of Iran in the region, such as Cuba and
Venezuela, were present [26]. In 2013, due to the broadcasting of anti-Semitic and anti-



Hutumx 2023
R I No. 2(26),/2023

Research and $clence Today

WWW. RSTJOURNAL.COM ISSN-P: 2247-4455 / ISSN-E: 2285-9632

Zionistic propaganda and for many other human rights implications, Spain revoked the
licence of Hispan TV [27]. Nonetheless, in Latin America, Hispan TV seems to thrive,
having an active partnership with the Venezuelan channel TeleSur, as the relations between
the two countries are growing stronger [28]. According an article published by Radio Farda
that is citing the expert on Latin America and Iran at the Center for a Secure Free Society,
Joseph Humire, HispanTV’s broadcasting targets indigenous communities as well, which in
countries like Peru and Ecuador represent about 10 percent of the population [29].

RUSSIA TODAY (RT) EN ESPANOL

RussiaToday is a Russian state-controlled media network founded in 2005 as a tool
for influencing international audiences, including by spreading disinformation. The network’s
editor-in-chief Margarita Simonyan openly admitted that the scope of RT was waging an
information war against the West and likened RT to the activities of the Russian Ministry of
Defence [30].

RT’s broadcasts in Spanish started in December 2009. Spanish was the third language
choice of the network after English and Arabic, coming many years before promoting the
German and French versions [31]. The Spanish version of RT has concluded partnerships
with more than 70 local or national TV stations that fill their spaces with content created by
RT, including in Venezuela and Cuba [32]. This channel is popular on Facebook (over 18
million followers), Twitter (over 3 million), and YouTube (over 5 million subscribers). The
web analysis presented by the Centre for Democratic Integrity shows that half of the traffic of
RT in Spanish comes from Venezuela, Mexico, Argentina and Colombia and more than 11%
from Spain [33].

According to the publication of the Centre for Democratic Integrity, Spanish RT
targets mostly a left-wing audience, the so-called “Bolivarians”. The New York Times cited a
U.S. State Department Report showing how RT en Espaiiol is helping N. Maduro by creating
content that is shared on Twitter by trolls spreading disinformation against the representatives
of 12 countries that first met in 2017 in Lima to establish a peaceful resolution to the ongoing
crisis in Venezuela, called ‘The Lima Group’ [34].

TELESUR

TeleSur is a multi-state sponsored Latin American terrestrial and satellite television
network [35]. TeleSur, based in Caracas, launched in July 2005 at the request of the then
president of Venezuela Hugo Chavez, and was the first government-founded news channel
based in Latin America with a broader regional agenda [36]. TeleSur is sponsored not only by
the Venezuelan government (which contributed with an initial investment of 51% of the
budget [37]), but also by Uruguay and Cuba, Nicaragua, Ecuador and Boliva [38]. Until
2016, Argentina also contributed financially to the channel, however this contribution ceased
with the election of a new right wing, pro-corporate government [39].

As Hispan TV and the aforementioned channels, TeleSur also rather misleadingly
described itself as an independent news channel offering balanced coverage of Latin America
and international news with a focus on Latin America’s diversity [40]. Nonetheless, its
ideological purpose was highlighted by Andres Izarra, (at that time TeleSur’s president and
Venezuela’s minister of communications), who said the following at the start of the channel’s
transmission: “We launch TeleSur with a clear goal to break this communication regime and
present a vision, a voice which until now has been silenced. TeleSur is an initiative against
cultural imperialism” [41].



RST

Research and Sclence Today

TeleSur, Hispan TV, RT and CGTN in Spanish are all state-funded or state-controlled
news outlets. This means that their operations and editorial policies are influenced, to varying
degrees, by their respective governments.

All these outlets have been criticized by various media watchdog groups for their
editorial policies, including allegations of biased reporting, selective coverage of news
events, intertwining truth with lies and suppression of dissenting voices [42]. This stands out
especially in their disguising of ideological messages through standard content. The news
programmes appear informative at the first, while the disinformation campaigns and
ideological bias are progressively unfolded.

Despite this criticism, these outlets have gained a significant in different parts of the
world, particularly among audiences sceptical of mainstream Western media outlets and
seeking alternative perspectives on global events.

DEPICTION OF THE WAR OF AGGRESSION WAGED BY THE RUSSIAN
FEDERATION AGAINST UKRAINE IN THE ‘ANTI-HEGEMONIC’ SPANISH
SPEAKING MEDIA AND ITS IMPLICATIONS

Russia and other autocratic countries e.g. Cuba, Venezuela, Iran, and China make use
of the so-called ‘anti-hegemonic’ Spanish international broadcasting channels to target
Spanish speakers and influence them through propaganda and inaccurate depictions of the
international or national events in order to gain support for their revisionist and anti-Western
agenda. One of the most recent examples of propaganda and incomplete portrayal of an
important international event is the way the Russian invasion of Ukraine is presented by
TeleSur, Hispan TV, RT and CGTN in Spanish.

I examine in this subchapter how the war waged by Russia against Ukraine is depicted
in the Spanish ‘anti-hegemonic’ media and I subsequently analyse the implications of these
depictions.

SHORT METHODOLOGICAL OUTLOOK

The research method is based on content analysis and chronological analysis of news
covering the Russian invasion of Ukraine presented by TeleSur, Hispan TV and CGTN in
Spanish. The content analysis method was used to analyse a minimum of 10 news articles for
each individual channel, using as starting point the date of 24 February 2022, the day of the
Russian invasion in Ukraine. In addition, for the accuracy of the research, news items
presented live were followed for a period of 5 months starting from January 2023 until May
2023.

The main research questions are: How is Russia’s action in Ukraine described by the
above-mentioned news channels? Are there any differences in the narratives of the four
channels or do all of them follow a single narrative?

The results obtained after applying the research method validate the hypothesis that
these media constructs are part of a disinformation strategy and the results are used to draw
conclusions on the implications.

This research has two main limitations. The first naturally derives from time
constraints that prevent the analysis of a very large pool of news. The second lies in the fact
that the research takes place in Brussels and the above-mentioned channels have different
types of bans in the EU and this makes access to their websites more difficult than usual,
sometimes even impossible. Hispan TV is banned in Spain since 2012[43], after losing the
UK broadcasting license, the Chinese cable channel CGTN no longer has permission to
broadcast in Germany [44], on 2 March 2022 the Council of the EU suspended the



Hutumx 2023
R I No. 2(26),/2023

Research and $clence Today

WWW. RSTJOURNAL.COM ISSN-P: 2247-4455 / ISSN-E: 2285-9632

broadcasting activities of RT English, RT UK, RT Germany, RT France, and RT Spanish in
the EU, or directed at the EU, until the aggression to Ukraine ends[45]. Unfortunately, this
makes RT en Espafol impossible to cover in this research. Moreover, important
collaborations between TeleSur and RT en Espafiol such as the program En la mira are not
accessible in the EU. Nevertheless, for the other channels, sufficient material was gathered
from following the news programmes and live shows on the official websites where possible,
or on online platforms e.g. YouTube, Facebook or Twitter.

RESULTS OF THE ANALYSIS

On February 24, 2022, Russia launched an aggressive invasion of Ukraine with the
alleged aim, according to Vladimir Putin, of ‘denazifying’ Ukraine and protecting the
Russian ethnic minority living in that country[46]. Although what happened in effect was a
conventional military invasion, Russian media outlets and Vladimir Putin himself never used
the word ‘invasion’ or ‘war’ but described the event as a “special military operation”.

After analysing the media coverage of this first day of the invasion, and the period
thereafter, by the media broadcasters mentioned above, the first conclusion is that none of
them described what happened in Ukraine on 24 February 2022 as the start of an unjustified
war, instead embracing the same Kremlin narrative. The wording preferred by CGTN [47],
TeleSur [48] and Hispan TV [49] is “operacion militar especial” [special military operation].
Other wordings that show up intensely in the research results are “crisis en Ucrania”
[Ukrainian crisis] or “tensiones entre Russia y Ucrania” [tensions between Russia and
Ukraine]. The research results show also the usage of the word ‘conflicto’ [conflict] but less
frequently and mostly when certain opinions of the EU or NATO are considered. No mention
of the word ‘guerra’ [war] was found except in situations when other actors are cited, like
NATO officials or the Turkish President —“El mandatario turco dijo que espera <<que
lleguen los dias en que la guerra entre Rusia y Ucrania termine, primero con un alto el fuego
permanente y luego con la paz>>" [“The Turkish leader said he hopes <<for the days when
the war between Russia and Ukraine ends, first with a permanent ceasefire and then with
peace”] [50].

The second observation of the analysis is that all the above-mentioned media
broadcasting channels started to host shows, interviews or discussions with experts
explaining Russia’s decision while trying not to portray Russia as the aggressor. Televisions
began to use the event of February 24 in their ‘anti-hegemonic’ effort to challenge the current
world order and against the U.S. and NATO. Of the three televisions, less evident in its
propaganda and disinformation strategies related to the war in Ukraine is CGTN in Spanish,
which naturally tends to align its content with the official Chinese government positions [51].
In the case of Ukraine, CGTN's coverage includes also China’s perspective, which typically
emphasizes non-interference in the internal affairs of other countries and supports diplomatic
resolutions to conflicts. This is why the reporting sometimes highlights efforts for peaceful
negotiations, de-escalation, and the role of international institutions in resolving the conflict.

TeleSur and Hispan TV both strongly criticize the Western powers' role in the
conflict, particularly focusing on U.S. foreign policy and NATO's expansion and geopolitical
rivalries.

I have identified several communication tactics employed in order to scrub Russia’s
image and not portray it as the aggressor.

The first tactic is by presenting false information, half-truths or intertwining valid
information with false one. For instance, both TeleSur and Hispan TV presented the failure of
the ceasefire agreement between Russia and Ukraine that was meant to allow humanitarian



RST

Research and Sclence Today

corridors for Ukrainian civilians to flee the war zone, however, they presented it as being
Ukraine’s fault [52].

An extremely important and dramatic moment of the war, the Bucha massacre, is
presented by TeleSur and Hispan TV, echoing the Kremlin’s positions, as if it was carried out
by the Ukrainian army against its own people to unfairly blame Russia, going as far as
accusing the West for trying to hide it: “Rusia recalca que las fotos de civiles muertos a tiros
en Bucha son un <<ataque de falsificaciones>> que usa Kiev para culpar de esos crimenes a
las fuerzas rusas” [53] [“Russia stresses that photos of civilians shot dead in Bucha are a
<<fake attack>> used by Kyiv to blame Russian forces for these crimes; “Rusia acusa a
Estados Unidos de ocultar <<deliberadamente>> los crimenes cometidos por Ucrania en la
ciudad de Bucha, cerca de Kiev, capital ucraniana”[54] [“Russia accuses the United States of
<<deliberately>> hiding the crimes committed by Ukraine in the city of Bucha, near Kyiv,
the Ukrainian capital], “Rusia alerta de nuevo montaje al estilo de Bucha en Jarkov” [55].
[“Russia warns of new Bucha-style setup in Kharkiv’]; “El presidente de Rusia, Vladimir
Putin, desmintié este martes que su pais tuviera responsabilidad en los hechos denunciados en
la ciudad ucraniana de Bucha, a 70 km de Kiev, en un encuentro con su par bielorruso,
Alexander Lukashenko, quien atribuyé a Reino Unido lo que llam6 una <<operacion
psicologica>> en esa urbe” [56] [“Russian President Vladimir Putin denied this Tuesday that
his country was responsible for the events denounced in the Ukrainian city of Bucha, 70 km
from Kiev, in a meeting with his Belarusian counterpart, Alexander Lukashenko, who
attributed the crime to the United Kingdom that he called a <<psychological operation>> in
that city”]; “El jefe del Centro Nacional de Gestién de la Defensa de Rusia, coronel general
Mijail Mizintsev, declar6é este miércoles que el asesinato de civiles ocurrido en la ciudad
ucraniana de Bucha <<debe ser investigado a fondo con la participacion de las
organizaciones internacionales de derechos humanos>>" [57] [“The head of Russia's
National Center for Defense Management, Colonel General Mikhail Mizintsev, declared on
Wednesday that the killing of civilians in the Ukrainian city of Bucha <<must be thoroughly
investigated with the participation of international human rights organizations>>"]; “Rusia
culpa a Occidente de apoyar montaje de Bucha en Ucrania” [58] [“Russia blames the West
for supporting Bucha's setup in Ukraine™].

TeleSur and Hispan TV do not present the Western or Ukrainian perspective on the
facts at all. The only perspective they present, besides the Russian one, is China's position on
the subject [59].

CGTN in Spanish presents in the news two narratives related to Bucha: the Russian
narrative that denies the Russian involvement in the massacre and blames Ukraine and the
West [60] and the Chinese narrative which does not name and shame: “China pide que se
investiguen los sucesos de Bucha ante el Consejo de Seguridad de la ONU” [61] [“China
calls for UN Security Council investigation into Bucha incidents™].

The second tactic is by promoting fake news or fake titles. TeleSur has falsely
presented in the title of an article that UN is holding negotiations between Russia and
Ukraine [62], creating again, in a subtle way, the false image that Russia and Ukraine are on
equal positions in this crisis when in effect Russia is the state that disregarded international
law and violated the territorial integrity of another state.

Another fake news embraced this time by all three media outlets in Spanish is the
false claim of the Russian officials that in Ukraine secret U.S.-funded bio labs were
established with the purpose of developing biological weapons [63] even after the
international community debunked the claim showing that there is no evidence in this regard
[64].



Hutumx 2023
R I No. 2(26),/2023

WWW. RSTJOURNAL.COM ISSN-P: 2247-4455 / ISSN-E: 2285-9632

The third stratagem used by all three media outlets is organising special reports or
debates about the international implications of the so-called ‘Ukrainian’ crisis or presenting
propaganda documentaries about the history of Ukraine, drawing on biased forced historical
parallels between the war in Ukraine and the war in Yugoslavia and using the latter to
reinforce the argument of the West’s involvement to advance its geopolitical agenda.

TeleSur has many opinion articles explaining Russia’s actions by blaming U.S.
foreign policy and NATO’s expansion [65] or by using deceitful historical narratives like:
“Crimea y Rusia guardan una relacién histérica y cultural de siglos, hecho que se vio
reflejado en el resultado del referendo de 2014 [66] [“Crimea and Russia have a historical
and cultural relationship of centuries, a fact that was reflected in the result of the 2014
referendum”]. “En dos momentos de la reciente historia politica ucraniana se ha puesto en
marcha la estrategia de golpe blando teorizada por Gene Sharp, con el apoyo de los servicios
de inteligencia occidentales, para derrocar gobiernos pro rusos e instalar gobiernos proclives
al ingreso de Ucrania en la OTAN, lo que ampliaria las bases militares hasta uno de los
corazones de la frontera rusa” [67] [“At two moments in recent Ukrainian political history,
the soft coup strategy theorized by Gene Sharp has been put into operation, with the support
of Western intelligence services, to overthrow pro-Russian governments and install
governments prone to Ukraine's NATO membership, which would extend the military bases
to one of the heart of the Russian border”].

The same historical explanation regarding the Russian annexation of Crimea was
provided by Hispan TV [68].

On the other hand, CGTN promotes a different approach with articles that highlight
that only by being on the right side of history can the crisis in Ukraine end, but without
actually explaining what is that right side: “Situarse en el lado correcto de la historia es la
unica manera de resolver la crisis de Ucrania.[..] La historia y la realidad estan
inextricablemente unidas. Este conflicto estd plagado de contradicciones acumuladas creadas
durante la Guerra Fria del siglo anterior, y refleja los profundos y complejos cambios que no
se habian visto en un siglo” [69] [“Being on the right side of history is the only way to solve
the Ukraine crisis...History and reality are inextricably linked. This conflict is riddled with
accumulated contradictions created during the Cold War of the previous century, and reflects
profound and complex changes not seen in a century’].

Moreover, TeleSur provides the Spanish speaking audience with its own interpretation
of the chronology of the events in Ukraine accusing the Western media of disinformation
[70].

CGTN en Espaiol has dedicated an entire chapter on its website to the crisis in
Ukraine in the ‘Especiales’ [Special] category where one can find videos with news and
interviews about this subject presented in a biased manner [71]. Like TeleSur, CGTN also
portrays the interpreted version of the timeline in Ukraine starting 24 February 2024 in a
special dedicated report [72]. Compared to TeleSur, the timeline by CGTN appears less
malign but still intentionally leaves out relevant information. One of the details that are
intentionally left aside regards Russia’s responsibility in the failure of the ceasefire agreement
that was meant to allow humanitarian corridors for Ukrainian civilians [73].

The fourth method used to support the Kremlin narratives when presenting the news is
by only presenting the Russian position, with no statements from Ukrainian officials. This
can be easily observed especially on Hispan TV and TeleSur simply by looking at the titles of
the live news and articles. Most titles revolve around Russia. (“Rusia asegura haber derribado
el sistema de defensa antiaérea estadounidense Patriot desplegado en Kiev, la capital de
Ucrania, con un misil hipersoénico Kinzhal” [“Russia claims to have shot down the American



RST

Research and Sclence Today

Patriot air defense system deployed in Kyiv, the capital of Ukraine, with a Kinzhal
hypersonic missile.”’] [74], “La Defensa de Rusia ha confirmado haber derribado uno de los
ultimos misiles de largo alcance <<Storm Shadow>> donado por el Reino Unido a Ucrania”
[“The Russian Defense has confirmed that it has shot down one of the last long-range
missiles <<Storm Shadow>> donated by the United Kingdom to Ukraine”] [75], “El
Gobierno de Rusia avisa que el nuevo suministro de misiles y drones de guerra del Reino
Unido a Ucrania causara aun mas destruccion” [“The Russian Government warns that the
new supply of missiles and war drones from the United Kingdom to Ukraine will cause even
more destruction”] [76].

On the other hand, CGTN appears to be more balanced in presenting both sides. From
30 titles and articles analysed, almost half are about the Ukrainian perspective on some
issues. (“El presidente ucraniano visita Reino Unido y Francia para pedir mas apoyo”
[“Ukrainian president visits UK and France to ask for more support”], “Kiev afirma recibir
mas de 300 tanques por parte de paises occidentales”, [“Kyiv claims to receive more than 300
tanks from Western countries”], “Ucrania pide aviones de guerra y misiles de largo alcance”
[“Ukraine calls for warplanes and long-range missiles’]). Nevertheless, even in these articles,
Ukraine's perspective is depicted many times in an altered way as to make it appear weaker or
to make it appear that the West is getting increasingly involved in the conflict.

IMPLICATIONS

The results of this research reflect that TeleSur, CGTN and Hispan TV follow the
narrative promoted by the Kremlin on the war in Ukraine, albeit with different intensities and
nuances.

The implications go beyond merely shaping the perceptions of viewers by
manipulating and misinforming Spanish speakers around the world. By presenting
themselves as alternative sources of information and perspectives, these channels aim to
attract support and legitimacy from regions or populations that feel marginalized or
disillusioned by the current global order.

This has significant foreign policy weight as the editorial direction of these media
institutions reflect the foreign policy directions of the governments that control and
financially support them: Venezuela, Cuba, China, Iran, Nicaragua, Ecuador and Bolivia.
This illustrates a collective effort in terms of propaganda aimed at challenging the world
order based on values.

This tacit media alliance serves the autocratic leaders of these countries, often
described as being isolated by the international community, to justify to their own
impoverished population that their anti-hegemony and anti-US stance is a just cause and that
they are not alone in this fight.

Venezuela, Iran and Cuba are currently under Western sanctions, and they seek to
circumvent the isolation and promote alternative models of governance.

Sidestepping sanctions seems to work rather well especially for Venezuela, whose
government survived the sanctions imposed by the West with the help of Russia, China and
Iran plus the complex schemes for exporting oil to non-Western countries. It is considered by
Pavel Tarasenko, deputy head of the Kommersant newspaper's foreign policy department,
“the unexpected beneficiary of events in Eastern Europe” [77]. While accusing the West of
involvement in Ukraine and supporting financially TeleSur and its anti-West editorial policy,
Venezuela is unexpectedly improving its situation because the energy crisis spawned by the
Russian invasion in Ukraine has made the U.S. flexible on the sanctions, granting Chevron
license to pump oil in Venezuela [78].



Hutumx 2023
R I No. 2(26),/2023

WWW. RSTJOURNAL.COM ISSN-P: 2247-4455 / ISSN-E: 2285-9632

By collaborating on propaganda efforts, Russia, Iran, China, and Venezuela aim to
strengthen their own influence in global affairs, notably in regions where they perceive
Western dominance or intervention and correspondingly influence U.S. Spanish-speaking
citizens.

The appearance of neutrality mimicked by the editorial policy of the state financed
CGTN in Spanish network, which reflects the Chinese position on the Ukrainian conflict, is
highly relevant. China, one of five permanent U.N. Security Council members, is the only
major government that still has friendly relations with the Kremlin and is the biggest buyer of
Russian oil and gas after the United States and the EU implemented sanctions [79]. As
revisionist states, China and Russia are partners in opposing the U.S. This is why China’s
position is in actuality a so called ‘Pro-Russian neutrality’ meant to confirm a bigger role in
global diplomacy and to increase China's presence in Eastern Europe. The restauration of
diplomatic ties between Saudi Arabia and Iran with the brokerage of China is already a step
in this direction [80].

FUTURE RESEARCH

For a more comprehensive view of the matter, at least two new research directions
would seem necessary.

Firstly, research should be carried out on the Russian misinformation campaigns via
RT en Espafiol and carried out globally through the anti-hegemonic international Spanish
broadcasting channels in the run-up to the Russian invasion of Ukraine. This analysis could
show how the ground level for the invasion was ‘prepared’ from an informational point of
view.

Secondly, we would recommend a comprehensive study of the data depicting
dissemination on social media of the misinformation about Ukraine that first appears on
TeleSur, Hispan TV, CGTN and RT in Spanish. This study would further point to whether
the soft power employed by the aforementioned revisionist countries yielded successful
outcomes over multiple mass-communication media.



RST

Research and Sclence Today

REFERENCES

[1] Nicholas Cull, Public Diplomacy: Foundations for Global Engagement in the Digital Age, Polity
Press, 2019, p. 5.

[2] Pablo Sebastian Morales, “Counter-hegemonic collaborations or alliances of the underdogs? The case
of TeleSur with Al-Mayadeen, RT and CGTN”, Global Media and Communication, .18(3), 2022, p.
366.

[3]Christopher M. Toula, “Failure to Launch: International Broadcasters as Counter-Hegemonic News”,
International Journal of Communication, 2022, pp.3495-3497.

[4]Christopher M. Toula, “Failure to Launch: International Broadcasters as Counter-Hegemonic News”,
International Journal of Communication, 2022, pp.3495-3497.

[5] Alexander Cooley, Daniel Nexon, Steven Ward, “Revising Order or Challenging the Balance of
Military Power? An Alternative Typology of Revisionist and Status-Quo States”, Review of
International Studies, 45(4), 2019, p. 691.

[6] Alexander Cooley, Daniel Nexon, Steven Ward, “Revising Order or Challenging the Balance of
Military Power? An Alternative Typology of Revisionist and Status-Quo States”, Review of
International Studies, 45(4), 2019, p. 692.

[7] James, M. Dubik, Nic Vincent. “Challenge #1: The Revisionist Powers.” AMERICA’S GLOBAL
COMPETITIONS: THE GRAY ZONE IN CONTEXT”, Institute for the Study of War, 2018, p. 9.

[8] “Revisionist Powers”, Association of Accredited Public Policy Advocates to the European Union,
2022, available at http://www.aalep.eu/revisionist-powers.

[9] Daniel Iriarte, “RT en Espafiol: How Russian Disinformation Targets 500 Million Spanish Speakers”,
Center for Democratic Integrity, September 2022, available at https://democratic-integrity.eu/rt-en-
espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/; Peilei Ye and Luis A.
Albornoz, “Chinese Media Going Out in Spanis Spealing Countires: The Case of CGTN- Espaiiol”,
Westminster Papers in Communication and Culture, 13(1), 2018, p. 86; The Guardian, “Iran to launch
Spanish-language television channel”, available at
https://www.theguardian.com/world/2010/sep/30/iran-spanish-language-television.

[10] Dylan Lyons, “How Many People Speak Spanish, And Where Is It Spoken?”, Babel Magazine,
21April 2023, available at https://www.babbel.com/en/magazine/how-many-people-speak-spanish-
and-where-is-it-spoken.

[11]Farah Douglas, Liana Reyes, “Russia in Latin America: A Strategic Analysis”, PRISM, vol. 5, no. 4,
2016, pp. 18-19.

[12], “GDP per capita (current US$) - Latin America & Caribbean”, The World Bank , 2021,
https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.CD?locations=ZJ.

[13]“Oil Reserves by Country”, Worldometer, https://www.worldometers.info/oil/oil-reserves-by-country/.

[14]Anatoly Kurmanaev, Clifford Krauss, Andrew E. Kramer, “Russian State Oil Company Rosneft, in
Sudden Move, Sells Assets in Venezuela”, The New York Times, 2020.

[15]Reuters, ”Under U.S. sanctions, Iran and Venezuela sign 20-year cooperation plan”, Reuters, June
2022, available at https://www.reuters.com/world/iran-venezuela-sign-20-year-cooperation-plan-state-
tv-2022-06-11/.

[16]“Profile Hispanic/Latino Americans”, US Department of Health and Human Services, Office of
Minority Health, 2022, https://minorityhealth.hhs.gov/omh/browse.aspx?lvl=3&lvlid=64.

[17]“Stenographic Transcript before the U.S. Senate Armed Services Committee”, Senate.gov, Mar. 24,
2022, p. 53, available at https://www.armed-services.senate.gov/imo/media/doc/22-17 03-24-2022.pdf.

[18]Kimberley Marten, Testimony before the Committee on Foreign Affairs Subcommittee on the Western
Hemisphere, Civilian Security, Migration, and International Economic Policy United States House of
Representatives, Hearing on Russia in the Western Hemisphere: Assessing Putin's Malign Influence in
Latin America and the Caribbean Prepared for presentation on July 20, 2022, p.7, available at
https://docs.house.gov/meetings/FA/FA07/20220720/115002/HHRG-117-FA07-Wstate-MartenK -
20220720.pdf.

[19]Data calculated on the website Stockholm International Peace Research Institute in April 2023,
https://armstrade.sipri.org/armstrade/html/export_values.php.

[20]Kimberley Marten, Testimony before the Committee on Foreign Affairs Subcommittee on the Western
Hemisphere, Civilian Security, Migration, and International Economic Policy United States House of
Representatives, Hearing on Russia in the Western Hemisphere: Assessing Putin's Malign Influence in
Latin America and the Caribbean Prepared for presentation on July 20, 2022, p.11, available at


http://www.aalep.eu/revisionist-powers
https://democratic-integrity.eu/rt-en-espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/
https://democratic-integrity.eu/rt-en-espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/
https://www.theguardian.com/world/2010/sep/30/iran-spanish-language-television
https://www.babbel.com/en/magazine/how-many-people-speak-spanish-and-where-is-it-spoken
https://www.babbel.com/en/magazine/how-many-people-speak-spanish-and-where-is-it-spoken
https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.CD?locations=ZJ
https://www.worldometers.info/oil/oil-reserves-by-country/
https://minorityhealth.hhs.gov/omh/browse.aspx?lvl=3&lvlid=64
https://www.armed-services.senate.gov/imo/media/doc/22-17_03-24-2022.pdf
https://docs.house.gov/meetings/FA/FA07/20220720/115002/HHRG-117-FA07-Wstate-MartenK-20220720.pdf
https://docs.house.gov/meetings/FA/FA07/20220720/115002/HHRG-117-FA07-Wstate-MartenK-20220720.pdf
https://armstrade.sipri.org/armstrade/html/export_values.php

Hutumx 2023
No. 2(26),/2023

Research and Sclence Today

WWW. RSTJOURNAL.COM ISSN-P: 2247-4455 / ISSN-E: 2285-9632

https://docs.house.gov/meetings/FA/FA07/20220720/115002/HHRG-117-FA(07-Wstate-MartenK -
20220720.pdf.

[21]Stephen Blank, Younkyoo Kim, “Russia and Latin America: The New Frontier for Geopolitics, Arms
Sales and Energy”, Problems of Post-Communism , Volume 62, 2015.

[22] Peilei Ye, Luis A. Albornoz, “ Chinese Media ‘Going Out’ in Spanish Speaking Countries: The Case
of CGTN-Espaiol”, Westminster Papers in Communication and Culture, 13(1), 2018, pp.82-86.

[23]Pablo Sebastian Morales, “Counter-hegemonic collaborations or alliances of the underdogs? The case
of TeleSur with Al-Mayadeen, RT and CGTN”, Global Media and Communication 18:3 , p.369, 2022.

[24], “AJC Applauds Hispasat Ban on Iranian TV Channels”, AJC Transatlantic Institute, available at
https://transatlanticinstitute.org/ajc-applauds-hispasat-ban-on-iranian-tv-channels. “Spain bans
transmission of Hispan TV, Ciudadanos piden transmision de Hispan TV”, TeleSur, available at
https://www.youtube.com/watch?v=iJyeN kkyME.

[25]Massimo Di Roccio, “No News from Tehran: HispanTV First Voyage to Latin America “, Centro
Argentino De Estudios Internationales, Working Paper 31, 2012, p2.

[26]Massimo Di Roccio, “No News from Tehran: HispanTV First Voyage to Latin America “, Centro
Argentino De Estudios Internationales, Working Paper 31, 2012, p3.

[27] Ignacio Cembrero, “Madrid follows government’s line in banning Iranian network™, EI Pais, 27
January, 2013, https://english.elpais.com/elpais/2013/01/27/inenglish/1359291847 561005.html

[28]“Cooperation Makes Iran & Venezuela Indestructible: Pres. Maduro”, TeleSur, 10 June 2022,
https://www.TeleSurenglish.net/news/Cooperation-Makes-Iran--Venezuela-Indestructible-Pres.-
Maduro-20220610-0013.html.

[29]Tereza Dvorakova, “HispanTV: Iran's Attempts To Influence The Spanish Speaking World”,
RadioFarda, 2020, available at https://en.radiofarda.com/a/hispantv-iran-s-attempts-to-influence-the-
spanish-speaking-world-/30564208.html.

[30]Daniel Iriarte, “RT en Espafiol: How Russian Disinformation Targets 500 Million Spanish Speakers”,
RT in Europe and Beyond , Center for Democratic Integrity, 2022, https://democratic-integrity.eu/rt-en-
espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/.

[31]Daniel Iriarte, “RT en Espafol: How Russian Disinformation Targets 500 Million Spanish Speakers”,
RT in Europe and Beyond , Center for Democratic Integrity, 2022, https://democratic-integrity.eu/rt-en-
espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/.

[32]Daniel Iriarte, “RT en Espaiol: How Russian Disinformation Targets 500 Million Spanish Speakers”,
RT in Europe and Beyond , Center for Democratic Integrity, 2022, https://democratic-integrity.eu/rt-en-
espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/.

[33] Daniel Iriarte, “RT en Espafiol: How Russian Disinformation Targets 500 Million Spanish Speakers”,
RT in Europe and Beyond , Center for Democratic Integrity, 2022, https://democratic-integrity.eu/rt-en-
espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/.

[34]Lara Jakes, “As Protests in South America Sourged, So Did Russian Trolls on Twitter, US Finds”, The
New York Times, 2020.

[35]Peilei Ye, Luis A. Albornoz, “ Chinese Media ‘Going Out’ in Spanish Speaking Countries: The Case
of CGTN-Espaiiol”, op. cit, p.94.

[36]James Painter, “The boom in counter-hegemonic news channels: a case study of TeleSur”, Reuters
Institute for the Study of Journalism, Oxford University, 2007, p.8.

[37]James Painter, James Painter, “The boom in counter-hegemonic news channels: a case study of
TeleSur”, op. cit. ,p. 18.

[38]Mbnica Leite Lessa, Pablo Victor Fontes, “Limits and paradox of TeleSur: the media as a political
agent of regional (dis)integration”, Revista Brasileira de Politica Internacional, 63(1), 2019, pp. 6-7,
2020;

[39]Frederik Bernas, “Argentina President won't fund leftist TV network”, NY Times, 29 March 2016,
https://www.nytimes.com/2016/03/29/world/americas/argentina-president-wont-fund-leftist-tv-
network.html,

[40] James Painter, James Painter, “The boom in counter-hegemonic news channels: a case study of
TeleSur”, op. cit. ,p.19.

[41]“Latin  America TV  takes on US  media”, Al-Jazeera, 25 July 2005,
https://www.aljazeera.com/news/2005/7/25/1atin-america-tv-takes-on-us-media.

[42] “AJC Applauds Hispasat Ban on Iranian TV Channels”, AJC Transatlantic Institute, available at
https://transatlanticinstitute.org/ajc-applauds-hispasat-ban-on-iranian-tv-channels.


https://docs.house.gov/meetings/FA/FA07/20220720/115002/HHRG-117-FA07-Wstate-MartenK-20220720.pdf
https://docs.house.gov/meetings/FA/FA07/20220720/115002/HHRG-117-FA07-Wstate-MartenK-20220720.pdf
https://transatlanticinstitute.org/ajc-applauds-hispasat-ban-on-iranian-tv-channels
https://www.youtube.com/watch?v=iJyeN_kkyME
https://english.elpais.com/elpais/2013/01/27/inenglish/1359291847_561005.html
https://www.telesurenglish.net/news/Cooperation-Makes-Iran--Venezuela-Indestructible-Pres.-Maduro-20220610-0013.html
https://www.telesurenglish.net/news/Cooperation-Makes-Iran--Venezuela-Indestructible-Pres.-Maduro-20220610-0013.html
https://en.radiofarda.com/a/hispantv-iran-s-attempts-to-influence-the-spanish-speaking-world-/30564208.html
https://en.radiofarda.com/a/hispantv-iran-s-attempts-to-influence-the-spanish-speaking-world-/30564208.html
https://democratic-integrity.eu/rt-en-espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/
https://democratic-integrity.eu/rt-en-espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/
https://democratic-integrity.eu/rt-en-espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/
https://democratic-integrity.eu/rt-en-espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/
https://democratic-integrity.eu/rt-en-espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/
https://democratic-integrity.eu/rt-en-espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/
https://democratic-integrity.eu/rt-en-espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/
https://democratic-integrity.eu/rt-en-espanol-how-russian-disinformation-targets-500-million-spanish-speakers/
https://www.nytimes.com/2016/03/29/world/americas/argentina-president-wont-fund-leftist-tv-network.html
https://www.nytimes.com/2016/03/29/world/americas/argentina-president-wont-fund-leftist-tv-network.html
https://transatlanticinstitute.org/ajc-applauds-hispasat-ban-on-iranian-tv-channels

RST

Research and Sclence Today

[43] “Spain bans transmission of Hispan TV, Ciudadanos piden transmision de Hispan TV”, TeleSur,
available at https://www.youtube.com/watch?v=iJyeN kkyME.

[44]Alex Berry, “China's CGTN may no longer broadcast in Germany after UK row”, DWW, available at
https://www.dw.com/en/chinas-cgtn-may-no-longer-broadcast-in-germany-after-uk-row/a-56550247.
[45] “EU imposes sanctions on state-owned outlets RT/Russia Today and Sputnik's broadcasting in the
EU”, Council of the EU, 2022, available at https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-

releases/2022/03/02/eu-imposes-sanctions-on-state-owned-outlets-rt-russia-today-and-sputnik-s-
broadcasting-in-the-eu/.

[46], “Address by the President of the Russian Federation”, Kremlin.ru, 24 February 2022, available at
http://en.kremlin.ru/events/president/news/67843.

[47]CGTN, ” Putin anuncia una operacion militar especial en la region de Donbass”, CGTN, 24 February
2022, available at https://espanol.cgtn.com/n/2022-02-24/GJAcEA/Putin-anuncia-una-operacion-
militar-especial-en-la-region-de-Donbass/index.html.

[48]TeleSur, “Pdte. Putin anuncia operacion militar especial para defender el Donbas”, Telesur, 24
February 2024, available at https://www.TeleSurtv.net/news/vladimir-puntin-operacion-militar-ucrania-
20220223-0039.html.

[49]HispanTV,”Putin anuncia una “operacion militar especial” en Donbas”, HispanTV, 24 February 2022,
available at https://www.hispantv.com/noticias/rusia/538063/putin-ejercito-ucrania.

[50]TeleSur, “Tiirkiye confirma prérroga del acuerdo de granos por dos meses”, TeleSur,17 May 2023,
available at https://www.telesurtv.net/news/turkiye-confirma-prorroga-acuerdo-granos-20230517-
0019.html.

[S1]CGTN, “China reitera su compromiso con Ucrania de promover una solucioén pacifica a la crisis”,
CGTN, April 2023, available at https://espanol.cgtn.com/news/2023-04-
27/1651566885528211457/index.html; CGTN, “Posiciéon de China sobre la Solucién Politica de la
Crisis de Ucrania”, CGTN, February 2023, available at https://espanol.cgtn.com/news/2023-02-
24/1628940053549207553/index.html.

[52]TeleSur, “Rusia reporta interrupcion de evacuacion en Maritipol”, TeleSur, 6 March 2022, available at
https://www.TeleSurtv.net/news/rusia-ucrania-interrumpen-evacuacion-cruz-roja-20220306-0014.html;

HispanTV, “Ucrania no garantiza armisticio en Mariupol para evacuar a civiles”, HispanTV, available at
https://www.hispantv.com/noticias/nocategory/538717/donetsk-mariupol-evacuacion-civiles.

[53]Hispan TV, “Lavrov: Ucrania organiz6 ‘ataque de falsificaciones’ en Bucha”, HispanTV, April 2022,
available with video at https://www.hispantv.com/noticias/rusia/540370/ataque-falsificaciones-
escenificacion.

[54]Hispan TV, “Rusia acusa a EEUU de ocultar los crimenes de Ucrania en Bucha”, HispanTV, April
2022, available at https://www.hispantv.com/noticias/rusia/540345/eeuu-crimenes-ucrania-bucha.

[55]Hispan TV, “Rusia alerta de nuevo montaje al estilo de Bucha en Jarkov”, HispanTV , May 2022
available at https://www.hispantv.com/noticias/rusia/542972/masacre-jarkov-ucrania-bucha.

[56]TeleSur, “Rusia desmiente su responsabilidad en la masacre de Bucha, Ucrania”, TeleSur,, April 2022,
available at https://www.telesurtv.net/news/rusia-desmiente-responsabilidad-matanza-bucha-20220413-
0003.html.

[57]TeleSur, “Rusia insta a investigar a fondo crimenes en Bucha, Ucrania”, TeleSur, April 2022, available
at https://www.telesurtv.net/news/rusia-insta-investigar-crimenes-bucha-ucrania-20220406-0023 .html

[58]TeleSur, “Rusia culpa a Occidente de apoyar montaje de Bucha en Ucrania”, TeleSur, April 2022,
available at  https://www.telesurtv.net/news/rusia-culpa-occidente-apoyar-montaje-bucha-ucrania-
20220406-0007.html.

[59]TeleSur, “China pide moderacién en torno al incidente de Bucha, Ucrania”, April 2022, available at
https://www.telesurtv.net/news/china-rusia-conflicto-ucrania-caso-bucha-20220406-0009.html.

[60]CGTN, “Rusia niega acusaciones de asesinato de civiles en Bucha y acusa a Ucrania de "provocacion",
CGTN,available at https://www.youtube.com/watch?v=bO5nwtrKoEA.

[61]JCGTN, “China pide que se investiguen los sucesos de Bucha ante el Consejo de Seguridad de la
ONU”, CGTN, April 2022, available at https://espanol.cgtn.com/n/2022-04-06/GcfFEA/china-pide-
que-se-investiguen-los-sucesos-de-bucha-ante-el-consejo-de-seguridad-de-la-onu/index.html.

[62]TeleSur, “ONU celebra negociaciones entre Rusia y Ucrania”, TeleSur, available at
https://www.TeleSurtv.net/news/onu-celebra-negociaciones-rusia-ucrania-20220304-0022.html.

[66]Hispan TV, “EEUU tiene 60 laboratorios biologicos cerca de Rusia y China”, HispanTV , available at
https://www.hispantv.com/noticias/rusia/540533/laboratorios-biologicos-eeuu; CGTN, “China insta a
EE. UU. a que revele los detalles sobre los laboratorios biologicos en Ucrania”, CGTN, available at


https://www.youtube.com/watch?v=iJyeN_kkyME
https://www.dw.com/en/chinas-cgtn-may-no-longer-broadcast-in-germany-after-uk-row/a-56550247
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/03/02/eu-imposes-sanctions-on-state-owned-outlets-rt-russia-today-and-sputnik-s-broadcasting-in-the-eu/
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/03/02/eu-imposes-sanctions-on-state-owned-outlets-rt-russia-today-and-sputnik-s-broadcasting-in-the-eu/
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/03/02/eu-imposes-sanctions-on-state-owned-outlets-rt-russia-today-and-sputnik-s-broadcasting-in-the-eu/
http://en.kremlin.ru/events/president/news/67843
https://espanol.cgtn.com/n/2022-02-24/GJAcEA/Putin-anuncia-una-operacion-militar-especial-en-la-region-de-Donbass/index.html
https://espanol.cgtn.com/n/2022-02-24/GJAcEA/Putin-anuncia-una-operacion-militar-especial-en-la-region-de-Donbass/index.html
https://www.telesurtv.net/news/vladimir-puntin-operacion-militar-ucrania-20220223-0039.html
https://www.telesurtv.net/news/vladimir-puntin-operacion-militar-ucrania-20220223-0039.html
https://www.hispantv.com/noticias/rusia/538063/putin-ejercito-ucrania
https://www.telesurtv.net/news/turkiye-confirma-prorroga-acuerdo-granos-20230517-0019.html
https://www.telesurtv.net/news/turkiye-confirma-prorroga-acuerdo-granos-20230517-0019.html
https://espanol.cgtn.com/news/2023-04-27/1651566885528211457/index.html
https://espanol.cgtn.com/news/2023-04-27/1651566885528211457/index.html
https://www.telesurtv.net/news/rusia-ucrania-interrumpen-evacuacion-cruz-roja-20220306-0014.html
https://www.hispantv.com/noticias/nocategory/538717/donetsk-mariupol-evacuacion-civiles
https://www.hispantv.com/noticias/rusia/540370/ataque-falsificaciones-escenificacion
https://www.hispantv.com/noticias/rusia/540370/ataque-falsificaciones-escenificacion
https://www.hispantv.com/noticias/rusia/540345/eeuu-crimenes-ucrania-bucha
https://www.hispantv.com/noticias/rusia/542972/masacre-jarkov-ucrania-bucha
https://www.telesurtv.net/news/rusia-desmiente-responsabilidad-matanza-bucha-20220413-0003.html
https://www.telesurtv.net/news/rusia-desmiente-responsabilidad-matanza-bucha-20220413-0003.html
https://www.telesurtv.net/news/rusia-culpa-occidente-apoyar-montaje-bucha-ucrania-20220406-0007.html
https://www.telesurtv.net/news/rusia-culpa-occidente-apoyar-montaje-bucha-ucrania-20220406-0007.html
https://www.youtube.com/watch?v=bO5nwtrKoEA
https://espanol.cgtn.com/n/2022-04-06/GcfFEA/china-pide-que-se-investiguen-los-sucesos-de-bucha-ante-el-consejo-de-seguridad-de-la-onu/index.html
https://espanol.cgtn.com/n/2022-04-06/GcfFEA/china-pide-que-se-investiguen-los-sucesos-de-bucha-ante-el-consejo-de-seguridad-de-la-onu/index.html
https://www.telesurtv.net/news/onu-celebra-negociaciones-rusia-ucrania-20220304-0022.html
https://www.hispantv.com/noticias/rusia/540533/laboratorios-biologicos-eeuu

Hutumx 2023
No. 2(26),/2023

ISSN-FP: 2247-4455 / ISSN-E: 2285-9632

Research and Sclence Today

WWW.RSTJOURNAL.COM

https://espanol.cgtn.com/n/2022-03-09/GaFdIA/China-insta-a-ee-uu-a-que-revele-los-detalles-sobre-
los-laboratorios-biologicos-en-ucrania/index.html; TeleSur, “Rusia exige a EE.UU. explicar sobre
biolaboratorios en Ucrania”, TeleSur, available at  https://www.telesurtv.net/news/rusia-eeuu-
biolaboratorios-ucrania--20220309-0011.html.

[64]0lga Robinson, Shayan Sardarizadeh, Jake Horton, , “Ukraine war: Fact-checking Russia's biological
weapons claims”, BBC Reality Check and BBC Monitoring, 15 March 2022, available at
https://www.bbc.com/news/60711705.

[65]Atillio  Boron, “Rusia-Ucrania: Una  tragedia  evitable”, TeleSur, available at
https://www.telesurtv.net/bloggers/Rusia-Ucrania-Una-tragedia-evitable-20220224-0001.html; Ramoén
Rodriguez Montero, “Por qué los rusos estan luchando en Ucrania?”, TeleSur, 18 October 2022,
available at https://www.telesurtv.net/opinion/Por-que-los-rusos-estan-luchando-en-Ucrania-20221018-
0023.html.

[66]TeleSur, “La relacion histérica entre Crimea y Rusia”, TeleSur, 2018, available at
https://www.telesurtv.net/news/crimea-relacion-historica-rusia-20180315-0033.html.

[67]TeleSur, “10 claves para entender el conflicto entre Rusia y Ucrania”, TeleSur, 22 March 2022,
available at https://www.telesurtv.net/bloggers/10-claves-para-entender-el-conflicto-entre-Rusia-y-
Ucrania-20220322-0003.html.

[68]HispanTV, “Crimea: Razones historicas y legales de su retorno a Rusia”, HispanTV, 2021, available at
https://www.hispantv.com/noticias/opinion/491304/crimea-eeuu-otan

[69]CGTN, “Situarse en el lado correcto de la historia es la inica manera de resolver la crisis de Ucrania”,
March 2022, available at https://espanol.cgtn.com/n/2022-04-10/GdEbcA/Situarse-en-el-lado-correcto-
de-la-historia-es-la-unica-manera-de-resolver-la-crisis-de-Ucrania/index.html.

[70]TeleSur, “Cronologia: desinformacion en redes sociales sobre crisis en Ucrania”, TeleSur, available at
https://www.telesurtv.net/telesuragenda/rusia-ucrania-campana-desinformacion-redes-sociales-
20220304-0025.html.

[71]CGTN, Especiales, CGTN , available at https://espanol.cgtn.com/especiales/crisis-rusia-ucrania.

[72]CGTN, “Crisis en Ucrania: repaso a los acontecimientos clave del conflicto”, CGTN, available at
https://www.youtube.com/watch?v=kA rofJQoOg.

[73]CGTN, “Crisis en Ucrania: repaso a los acontecimientos clave del conflicto”, ibidem, min 1.15;

[74]HispanTV, “Video: Kinzhal de Rusia destruye el Patriot de EEUU en Kiev”, HispanTV, 16 May 2023,
https://www.hispantv.com/noticias/rusia/565443/kinzhal-defensa-antiaerea-patriot-eeuu

[75]HispanTV, “Rusia afirma haber derribado misil britdnico Storm Shadow en Ucrania”, HispanTV, 15
May 2023, https://www.hispantv.com/noticias/rusia/565384/derribo-misil-britanico-storm-shadow.

[76]HispanTV, “Rusia: armas britdnicas no tendran gran impacto en guerra de Ucrania”, HispanTV, 15
May 2023, https://www .hispantv.com/noticias/rusia/565373/destruccion-suministro-armas-ucrania.

[77]Pavel Tarasenko, “From Friend to Competitor: How Russia’s War Has Strengthened Venezuela’s
Hand”, Carnegie FEndowment for International Peace, December 2022, available at
https://carnegiecendowment.org/politika/88604.

[78]Karen DeYoung, “U.S. grants Chevron license to pump oil in Venezuela”, November 2022,
Washington Post, available at https://www.washingtonpost.com/national-security/2022/11/26/us-
grants-chevron-license-pump-oil-venezuela/.

[79]VoA, “Why China is Trying to Mediate in Russia's War With Ukraine”, VoA, April 2023 available at
https://www.voanews.com/a/why-china-is-trying-to-mediate-in-russia-s-war-with-
ukraine/7070387.html.

[80]Reuters, “Top Iranian, Saudi envoys meet in China in restoration of diplomatic ties”, Reuters, April
2023 available at https://www.reuters.com/world/foreign-ministers-iran-saudi-meet-china-2023-04-06/.


https://espanol.cgtn.com/n/2022-03-09/GaFdIA/China-insta-a-ee-uu-a-que-revele-los-detalles-sobre-los-laboratorios-biologicos-en-ucrania/index.html
https://espanol.cgtn.com/n/2022-03-09/GaFdIA/China-insta-a-ee-uu-a-que-revele-los-detalles-sobre-los-laboratorios-biologicos-en-ucrania/index.html
https://www.telesurtv.net/news/rusia-eeuu-biolaboratorios-ucrania--20220309-0011.html
https://www.telesurtv.net/news/rusia-eeuu-biolaboratorios-ucrania--20220309-0011.html
https://www.bbc.com/news/60711705
https://www.telesurtv.net/bloggers/Rusia-Ucrania-Una-tragedia-evitable-20220224-0001.html
https://www.telesurtv.net/opinion/Por-que-los-rusos-estan-luchando-en-Ucrania-20221018-0023.html
https://www.telesurtv.net/opinion/Por-que-los-rusos-estan-luchando-en-Ucrania-20221018-0023.html
https://www.telesurtv.net/news/crimea-relacion-historica-rusia-20180315-0033.html
https://www.telesurtv.net/bloggers/10-claves-para-entender-el-conflicto-entre-Rusia-y-Ucrania-20220322-0003.html
https://www.telesurtv.net/bloggers/10-claves-para-entender-el-conflicto-entre-Rusia-y-Ucrania-20220322-0003.html
https://espanol.cgtn.com/n/2022-04-10/GdEbcA/Situarse-en-el-lado-correcto-de-la-historia-es-la-unica-manera-de-resolver-la-crisis-de-Ucrania/index.html
https://espanol.cgtn.com/n/2022-04-10/GdEbcA/Situarse-en-el-lado-correcto-de-la-historia-es-la-unica-manera-de-resolver-la-crisis-de-Ucrania/index.html
https://www.telesurtv.net/telesuragenda/rusia-ucrania-campana-desinformacion-redes-sociales-20220304-0025.html
https://www.telesurtv.net/telesuragenda/rusia-ucrania-campana-desinformacion-redes-sociales-20220304-0025.html
https://www.youtube.com/watch?v=kA_rofJQoOg
https://www.hispantv.com/noticias/rusia/565373/destruccion-suministro-armas-ucrania
https://carnegieendowment.org/politika/88604
https://www.washingtonpost.com/national-security/2022/11/26/us-grants-chevron-license-pump-oil-venezuela/
https://www.washingtonpost.com/national-security/2022/11/26/us-grants-chevron-license-pump-oil-venezuela/
https://www.voanews.com/a/why-china-is-trying-to-mediate-in-russia-s-war-with-ukraine/7070387.html
https://www.voanews.com/a/why-china-is-trying-to-mediate-in-russia-s-war-with-ukraine/7070387.html
https://www.reuters.com/world/foreign-ministers-iran-saudi-meet-china-2023-04-06/

